eur:
393.47
usd:
368.67
bux:
65765.96
2024. április 23. kedd Béla
Ennyire futja egy átlagos családnak valójában

Ennyire futja egy átlagos családnak valójában

A keresetek 10% feletti emelkedése mellett többet költöttek a családok 2017 első félévében - közölte a KSH. De mi van a számok mögött, kinek mennyi jut ebből?

A háztartások egy főre jutó havi költekezésének adatait a blokkk.com tovább boncolgatta, napi átlagot számolva (az első félév 181 napjával, 30 napos hónapokkal számoltak).

Az egy főre jutó napi körülbelül negyven deka kenyér, vagy éppen öt darab zsemle (a KSH átlagáraival operálva) önmagában nem kelt nagyobb feltűnést. Persze az már nem mindegy, mi jut a kenyérre.

Párizsiból a 15 deka fejenként, vagy 9 deka gépsonka, ami drágább, de vékonyabban szeletelt, így kijuthat ebből is. A párizsi kilós ára nagyjából egy százassal több a sertéscomb átlagáránál, így ha az átlagvásárló nem nagyon eszik felvágottat (a legolcsóbból sem, legfeljebb egy-két nagyon vékony szeletet napjában), akkor egy szeletnyi húsra is futja. Halat alig eszik a család, ez is kitűnik az adatokból.

A tejtermékek, tojás körében lehet választani: három tojás naponta, vagy hét deka trappista (ennyi jön ki az átlagárakból), vagy 5-6 deci tej (az alacsonyabb zsírtartalmúból), vagy éppen mindegyikből - az előbbi napi adagokból porciózva - egy keveset.

A napi 48 forintos gyümölcskeret egy szép nagy almára elegendő. Burgonyából a fél kilónál valamivel kevesebb a napi átlagos adag, de ez a 78 forint paradicsomra, paprikára már nem jelentett egy-két darabnál többet.

Édességre a napi 41 forint nem sok (bár ez nem is nagy baj az egészséges táplálkozás szempontjából). Alkoholmentes italból ásványvízből több, gyümölcsléből kevesebb futotta 2017 első félévében.

A napi élelmiszer-fogyasztási, valamint más adatokból kiolvasható jövedelemkülönbségek azért azt sejtetik, hogy kisebb, de nagyobb különbségek is rejlenek a családi költekezés átlaga mögött.

Háztartások egy főre jutó havi élelmiszer és alkoholmentes ital kiadása

(KSH, 2017. első félév; forintban)

 Élelmiszer-alcsoportok havinapi 
 kenyér és cereáliák3263 109 
 hús5812 194 
 hal és tenger gyümölcsei238 
tej, tejtermékek, tojás 3407 113 
 olajok, zsiradékok874 29 
gyümölcs 1449 48 
 zöldség, burgonya2328 78 
 cukor, édességek1219 41 
 egyéb élelmiszer892 30 
 alkoholmentes italok1836 61 
 élelmiszer és alkoholmentes ital kiadások összesen 21 317711 

Tartós javakból az elmúlt években növekedésnek indult a piac. A nemzetközi irányzatok azt jelzik, hogy azért vannak területek, ahol van pótolni való, ilyen például a családok személygépkocsi vásárlása. Nyugat-Európában sokkal nagyobb a gépkocsi ellátottság. Persze ez a legdrágább kiadás ebben a körben, így itt kell legjobban nekigyürkőzniük a családoknak, de a nyugat-európaitól nem kis mértékben elmaradó keresetek mellett ez azért nem megy egyik pillanatról a másikra. Jelenleg még a használt autók piaca megy jobban, az öregedő magyar gépkocsiállomány pedig árulkodó tünet.

Látszik, hogy háztartásonként gyakran több tévé is van, hogy autóra sokaknak nem futja, a számítógépeknél visszaszorulnak az asztali gépek, és némileg visszaesett a mobiltelefonok száma.

100 háztartásra jutó tartós fogyasztási cikkek

(KSH)

 Tartós fogyasztási cikk2016 2017 
 Színes televízió 153 153
 Számítógép109 110 
     ebből asztali gép 4743 
     hordozható számítógép (laptop, notebook)48 51 
     kézi számítógép (netbook, tablet) 1417 
 Mobiltelefon189 186 
 Személygépkocsi62 63 
 Mosogatógép18 18 
 Mosógép999718 
 Mikrohullámú sütő87 89 
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.23. kedd, 18:00
Sz. Bíró Zoltán
történész, Oroszország-szakértő
Berobbant a mesterséges intelligencia a vállalatok életébe, mindenki beszáll az AI-versenybe

Berobbant a mesterséges intelligencia a vállalatok életébe, mindenki beszáll az AI-versenybe

Az első számú globális megatrend lett a mesterséges intelligencia boom, ami alapjaiban ír át üzleti modelleket, diszruptálhat iparágakat és felborítja az eddigi játékszabályokat. Egy teljes konferencianapon keresztül azzal foglalkozunk az AI in Business c. rendezvényünkön, milyen változásokat hoz az AI az üzlet számára az egyes szektorokban és területeken. Mellébeszélés helyett üzleti stratégiákat, valós megoldásokat és use case-eket mutatnak be a témát ismerő tanácsadók, IT-beszállítók, és azok a vállalati vezetők, akik már aktívan keresik vagy már meg is találták az AI-ban rejlő üzleti lehetőségeket. A Portfolio AI in Business rendezvényéről ebben a cikkünkben számolunk be.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×