eur:
414.63
usd:
398.22
bux:
79184.68
2024. december 23. hétfő Viktória

Súlyos trauma a magyar gazdaságban

Sokkal nagyobb traumát okoz a közúti fuvarozók számára a nemzeti tengelysúlymérő rendszer bevezetése, mint amilyet a megtett úttal arányos díjfizetésre való áttérés jelentett 2013-ban.

Számos problémát fogalmaztak meg a tengelysúlymérés tervezett bevezetésével kapcsolatban a fuvarozó szervezetek, és azt javasolják, hogy a rendszer teljes élesítését legalább 2018 tavaszáig halasszák el.

Sokkal nagyobb traumát okoz a közúti fuvarozók számára a nemzeti tengelysúlymérő (TSM) rendszer bevezetése,

mint amilyet a megtett úttal arányos díjfizetésre való áttérés jelentett 2013-ban – mondta a Világgazdaságnak Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary ügyvezető főtitkára. Az egyik legnagyobb kifogása a jogszabálytervezettel kapcsolatban, hogy a jelenlegi szabályozással szemben nem tartalmaz toleranciát. Márpedig több olyan helyzet előfordul, amelyben nem érvényesülhet a patikamérleg-gyakorlat. Vannak olyan áruféleségek, mint például a fénymag (ez egy madáreledel), amelyeket nagy mennyiségben szállítanak közúton külföldre, és a jármű olyan részeire is befolyhatnak, hogy a mérés során túlsúlyos lesz a szerelvény, miközben nem biztos, hogy a jármű össztömegével van a probléma – magyarázta Dittel.

Az is gondot okoz, hogy az országban rengeteg olyan rakodóhely van, ahol nem lehet megmérni az árut,

emiatt is túlsúlyos lehet a jármű. Előfordulhat az is, hogy a szerelvény papírjain szereplő adatok – amelyekhez gyakorlatilag semmi köze a gépjármű vezetőjének – és a mért mennyiség között különbség adódik. Kérdés, hogy ilyen esetekben – a tolerancia hiányában – ezt hogyan kezeli majd a hatóság, amely nemcsak bírságot szabhat ki, de esetenként több ezer forintos eljárási (közigazgatási) díjat is felszámolhat, amit indokolatlannak tartanak a fuvarozók, szerintük ugyanis ezért az állam semmilyen szolgáltatást nem nyújt. Azt is visszásnak tartják a magyar fuvarozók, hogy miután a külföldieket nehezebben lehet utolérni, bizonyos esetekben a bírságot csak akkor tudják behajtani rajtuk, ha a külföldi jármű visszatér Magyarországra. Az is előfordulhat, hogy a megrakott járművel – a túlsúlyos helyzet elkerülése érdekében – Hegyeshalomnál úgy lépnek ki, hogy csak a határ másik oldalán tankolnak. „Ebben az esetben a magyar állam elesik az üzemanyag áfa- és jövedékiadó-bevételétől” – hívta fel a figyelmet Dittel.

Egy másik érdekvédő, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) számos aggályának adott hangot a rendszer bevezetésével kapcsolatban, miközben elfogadja, hogy a TSM-rendszer kiépítése fontos a hazai úthálózat védelme, a közlekedésbiztonság fokozása és az egyenlő piaci verseny megteremtése érdekében.

Címlapról ajánljuk
Irány Moszkva - a szerbek szerint Robert Fico Putyin elnökhöz repül gázügyben

Irány Moszkva - a szerbek szerint Robert Fico Putyin elnökhöz repül gázügyben

Aleksandar Vučić szerb elnök azt állítja, hogy Robert Fico szlovák miniszterelnök december 23-án, hétfőn Moszkvában tervez tárgyalni Vlagyimir Putyin orosz elnökkel. Minderre azt követően kerülhet sor, hogy Volodimir Zelenszkij ukrán elnök elutasította az orosz gáz Ukrajnán keresztüli tranzitjának meghosszabbítását.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
Jön a karácsony - Mi történik a piacokon?

Jön a karácsony - Mi történik a piacokon?

Jön a karácsony, vele együtt pedig valóságos adatdömpinggel indul a hét a tőzsdéken. Reggel a magyar makrogazdasági adatok domináltak, de érkezett az Egyesült Királyság Q3-as folyó fizetési mérlege is. Ezt követően Amerikára lesz érdemes figyelni, ugyanis délután a Chicagói Fed-indexe és fogyasztói bizalmi mutatója is publikálásra kerül majd. Ázsiában jó hangulatban telt a kereskedés, Európában azonban eséssel indult a nap. A magyar tőzsde jelenleg felültelejsítő, a nap kétségkívül legfontosabb tőzsdei sztorija a Gránit Bank részvényeinek debütálása a BÉT-en.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×