Nyertes a vevő
2016 trendforduló volt a hazai e-kereskedelem logisztikai szegmensében, ugyanis az évek óta tapasztalt irány, hogy inkább átadópontokra kérték a vevők a csomagjaikat, megváltozott – mondta el a GKI Digital üzletágvezetője. Madar Norbert hozzátette, ennek az is oka, sok e-kereskedő értékhatártól függetlenül díjmentes házhoz is szállította a megrendelt terméket.
„Ezzel mesterségesen terelték a vásárlókat a köztes és a személyes átvételi megoldásoktól a korábban jóval drágábban kínált házhoz szállítás felé. Ez torzította a vásárlók magatartását,
hamis képzet alakult ki bennük arról, mennyibe kerül egy átvétel valójában.
Ez nagyon nehéz helyzetbe hozta a kereskedőket is, hiszen kevésbé volt tervezhető a szállítás költségvonzata.”
Helyén kell kezelni ezt a marketingfogást – hangsúlyozta Madar Norbert. Ha meghatározott ideig, akció jelleggel, minél több, visszatérő vásárló szerzésének céljából használja egy kereskedő, addig tervezhető a költsége is, hosszabb ideig azonban ez nem tartható fent – tette hozzá a GKI Digital üzletágvezetője.
„Azzal, hogy mindent ingyenesen lehet átvenni, méretben és ártartományban diverzifikálódnak a csomagok: sokan kérik a két-háromezer forintos pici csomagokat is ingyen szállítással, de ezekben az esetekben már a termék sem képes olyan árrést realizálni, ami fedezné a logisztikai cégnek fizetett 5-600 forintos szállítási költséget.”
Nagyjából a háromezer forintos csomagérték az a
lélektani határ, ami alatt semmilyen kereskedőnek nem éri meg ingyenesen szállítani
– mondta el az üzletágvezető. Madar Norbert hozzátette, a bevett szokás a tízezer forint feletti vásárlás esetén történő díjmentes szállítás.
„Ennek szállítási költsége már az árrésből és a többi csomagból befolyó bevételből kigazdálkodható.”
30 millió vásárlás
2016-ban Magyarországon az online kiskereskedelem nagyjából egymilliárd eurós, azaz körülbelül háromszáztíz milliárd forintos piac volt, amelyhez nagyjából harmincmillió darab vásárlás társult – számolt be a GKI Digital üzletágvezetője. Ezt 69-70 százalékban külső logisztikai szereplő juttatta célba, tehát nem személyesen vettük át, és nem is az e-kereskedő kézbesítette – tette hozzá Madar Norbert.
Véget érhet a korlátlan ingyenesség
Míg 2016-ban a vevő volt a nyertes, idén vélhetően már újra magasabb értékben kell vásárolnunk, ha ingyenes szállításra vágyunk – mondta a GKI Digital üzletágvezetője. Madar Norbert hozzátette, egyre több nagy szereplőnél jelenik meg ismét az értékhatárhoz kötött kiszállítási díj. Az "átállás" minden érintettnél átmenetileg a rendelések csökkenését eredményezte, ráadásul a kieső forgalom nem terelődött át más szereplőköz, így összességében a piac 2017 első negyedévében növekedési potenciált vesztett – mondta az üzletágvezető. Madar Norbert hozzátette, a kereskedők azonban bizakodók, véleményük szerint az év későbbi időszakára
várhatóan normalizálódik a piac.