eur:
394.24
usd:
369.95
bux:
65045.06
2024. április 20. szombat Tivadar

Ennyit veszítünk, ha olcsón megbízhatatlan ajándékot veszünk

Európai szinten évi 48 milliárd eurós, de Magyarországon is évi 230 milliárd forintos kárt okoznak a kereskedelemben a hamisított termékek, ezek egészségügyi kockázatairól nem is beszélve - hívta fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület titkára. Németh Mónika szerint inkább megbízható terméket vásároljanak a fogyasztók normál áron, mint olcsón megbízhatatlant.

Az értékesítésből származó bevétel 7,4 százaléka, vagyis több mint 48 milliárd euró esik ki közvetlenül a hamisított áruk miatt az Európai Unióban.

További 35 milliárd euró veszik el az ezen ágazatokban a hamisítás és kalózkodás közvetett hatásai miatt, valamint 14,3 milliárd euróra teszik ki a kieső kormányzati bevételeket (jövedelemadók, ÁFA és jövedéki adók) - derül ki az Európai Unió Szellemi Tulajdon Hivatala (EUIPO) jelentéséből.

Az EUIPO jelentése szerint

hazánkban évente 230 milliárd forint esik ki közvetlenül a hamisítás miatt, ami az értékesítés 12 százalékát teszi ki.

Emellett ennek tudható be 11 ezer hazai munkahely kiesése is. Így az átlagot meghaladva az Európai Unió hetedik helyén állunk.

Az ünnepek közeledtével általában a játékok válnak az egyik legkeresettebb termék típussá, így a hamisítók is már előre fel tudnak készülni a rohamra.

Tevékenységükkel nagyjából 2,7 milliárd eurós (845 milliárd forint) éves bevételkiesést okoznak az EU-ban, ami a szektor forgalmának csaknem 12,3 százalékát jelenti. 

„A hamis és illegális árucikkek visszaszorítása elleni harcban a büntetőjogi szankciók mellett az emberek szemléletformálása és megfelelő hozzáállása jelenti a leghatékonyabb eszközt, de nem szabad a tudatos választás fontosságát sem figyelmen kívül hagyni. A magyar lakosság attitűdjében is érzékelhető a változás, hiszen például a hamis termékek között legnépszerűbb ruhaneműk esetében évről-évre csökken a szándékosan azt vásárlók száma”– jelentette ki Németh Mónika, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) titkára.

Hozzátette: a hamis termék megvásárlását követően a fogyasztó olyan problémákkal szembesülhet, amellyel egy eredeti árucikk esetében szinte biztosan nem fog.

Ez a gyógyszerek esetében egészségkárosító hatást, a játékok és egyéb elektrotechnikai eszközök kapcsán pedig az egészségre, testi épségre gyakorolt káros hatás mellett anyagi kárt is jelenthet, mivel meghibásodás esetén a fogyasztót nem lehet kárpótolni a gyártói garancia hiányában.

Szerencsére azonban számos módja van annak, hogy még a vásárlás előtt ellenőrizni tudja az érdeklődő, hogy eredeti árucikkel van-e dolga.

Egyre több adás-vétel zajlik le az interneten, a szakértők azt javasolják, hogy komoly vásárlási szándék esetén a fogyasztó bizonyos paramétereket tüzetesebben vizsgáljon át.

Gyanúra adhat okot többek között, ha egy drága terméket kis felbontású, alacsony minőségű képpel hirdetnek a weboldalon, valamint ha az URL-ben az adott márka nevén kívül további elemek is találhatóak, mert ez arra enged következtetni, hogy nem a hivatalos honlapot értük el. Elgondolkodtató lehet az is, ha egy nemzetközi márka esetén a webcím nem .com-mal (vagy az adott nemzetet jelölő végződésre, például.fr, .it, .hu) hanem .net-tel, .biz-zel, stb. zárul.

A legszembetűnőbb különbségek vizsgálata mellett érdemes még a témában íródott blogokon vagy fórumokon tájékozódni, hiszen nagyban megkönnyítheti a döntést, ha valaki megosztja, mely felületek azok, amelyeken nem ajánlatos beszerezni a kívánt termékeket.

Természetesen a keresőmotorok segítségével is megéri kutakodni, hiszen az árucikk nevét a hamis szóhoz csatolva számos olyan oldalt találhat az érdeklődő, ami útmutatást nyújt az eredeti termék és annak hamisított változatai közötti különbségek azonosítására.

Könnyebben felismerhetőek az árulkodó jelek abban az esetben, ha a fogyasztók megnézhetik, megvizsgálhatják a megvásárolni kívánt termékeket. A feltűnően alacsony ár mellett az árusítás helye és körülményei, a kivitelezés látható minőségi problémái, az eredeti csomagolás (például parfümöknél az átlátszó celofán) és a szokásos tartozék (pl. magyar nyelvű használati útmutató, jótállási jegy) hiánya is gondolkodásra adhat okot.

Továbbá az is gyanút kell, hogy ébresszen, ha nem tüntetik fel a gyártási helyet, illetve a származási országot, vagy a csomagoláson, használati utasításon helyesírási hibák vannak.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Kiderült, hány magyar dolgozik külföldön – és az is, mivel lehetne őket hazacsábítani

Kiderült, hány magyar dolgozik külföldön – és az is, mivel lehetne őket hazacsábítani

A magyarok főképpen a külföldön elérhető magasabb fizetés, az itthoni bizonytalanabb, kiszámíthatatlanabb jövő, valamint a "klíma" miatt vándorolnak ki valamelyik nyugat-európai országba – ez derült ki az Egyensúly Intézet felméréséből, amelyből javaslatcsomag is készült az intézet és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége összefogásából. Az InfoRádió Kozák Ákost és Gazsi Attilát kérdezte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.22. hétfő, 18:00
Dobrowiecki Péter Lengyelország-szakértő, az MCC Magyar-Német Intézet kutatási vezetője
Mitrovits Miklós történész, Lengyelország-szakértő
A mesterséges intelligencia betört a vállalati világba - Hogyan használjuk a generatív AI-t üzleti környezetben?

A mesterséges intelligencia betört a vállalati világba - Hogyan használjuk a generatív AI-t üzleti környezetben?

A gépi tanuláson (machine learningen) alapuló alkalmazások és szolgáltatások már átszövik mindennapjainkat, elég csak a különböző streaming szolgáltatók ajánlórendszereire vagy az okostelefonunk arcfelismerésére gondolni. Ennek adott extra löketet a ChatGPT-t is meghajtó GPT-3 és hozzá hasonló transformer alapú modellek megjelenése, ami széles körben is a felhasználók kezébe adta a folyékonyan kommunikáló algoritmus élményét. Miképp segíthetnek a nagy nyelvi modellek az üzleti folyamatok hatékonyabbá tételében? Erről tart előadást április 23-ai AI in Business rendezvényünkön Ignácz Péter a KPMG managere. 

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×