Infostart.hu
eur:
389.79
usd:
330.53
bux:
0
2025. december 24. szerda Ádám, Éva

Mennyire fontos a saját autó?

Az autósok több mint 80 százaléka fontosnak tartja, hogy legyen saját tulajdonú gépkocsija, azonban rendkívül kis százalékuk tekint úgy gépjárművére, mint státuszszimbólumra - derül ki a Continental közelmúltban készített nemzetközi felméréséből, amelyet többek között francia, kínai, amerikai és német gépkocsi-tulajdonosok körében végeztek.

A kutatás négy kontinensen - Európában, Ázsiában, Észak-Amerikában és Dél-Amerikában - zajlott, készítői pedig különböző világvárosokban élő, 18-35 év közötti fiatal felnőtteket kérdeztek meg autóhasználati szokásaikról. Minden városban 1000 telefonos interjúval és több mint 500 online kérdőív segítségével vizsgálták a sofőrök szokásait, valamint viszonyukat autóikhoz. Ezen felül városonként 500 fiatal véleményét is megkérdezték az autózással kapcsolatos elvárásaikról és várakozásaikról. A válaszadók olyan metropoliszokban éltek, mint Sao Paulo, Szingapúr, Párizs, Moszkva, Los Angeles vagy Berlin.

Németországban (82 százalék), Kínában (80 százalék), az USA-ban (83 százalék) és Franciaországban (82 százalék) az autósok többsége fontosnak jelölte meg, hogy rendelkezzen saját tulajdonú gépjárművel. Ugyanakkor csak a válaszadók kisebb része tekinti prioritásnak, hogy kocsija lehetőleg drága, márkás, státuszszimbólumnak számító típus legyen. A legkevesebben Németországban (14 százalék), a legtöbben pedig Kínában (59 százalék) tartják fontosnak, hogy autójukkal irigységet keltsenek másokban. Az európaiak közül a franciák (36 százalék) számára a legfontosabb, hogy olyan járművel közlekedjenek, amelyet csak kevesen tudnak megfizetni.

A tanulmány készítői kíváncsiak voltak arra is, hogy a világvárosokban élők milyen gyakran használják gépjárműveiket, illetve hogy képesek lennének-e feladni az autózás adta kényelmet. A válaszokból kiderül, hogy többségüknek fontos a rendszeres használat. A megkérdezetteknek egy hatfokú skálán (ahol 1-es a "teljesen igaz", 6-os pedig a "nem teljesen igaz") kellett megjelölniük a mindennapi autóhasználat fontosságát. A legtöbben Los Angelesben és Sao Paulóban vélik úgy, hogy nem tudják nélkülözni a személygépjárművet, mint közlekedési eszközt, viszont a berliniek, a hamburgiak, illetve a párizsiak miden további nélkül megoldanák mindennapjaikat autó nélkül. A kutatás során az amerikai és a német sofőrök körében azt is részletesen vizsgálták, hogy mennyi idő telik el az egyes utazások között.

A felmérés szerint tíz autóból kilenc kevesebbet tesz meg naponta 100 km-nél, az autók 40 százalék-át pedig nem is használták a felmérés napján. A legtöbben naponta összesen 10-25 km megtételére használják kocsijukat, ugyanakkor a felmérésben résztvevők jelentős hányada (20-25 százalék-a) többet autózik naponta 25-30 km-nél. Az ennél többet vezetők aránya azonban már jóval kevesebb, amit jól érzékeltet az is, hogy a válaszadók kevesebb mint 10 százalék-a vallott úgy, hogy 50-75 km-nél többet tesz meg naponta. A két ország berendezkedéséből fakadóan a németek inkább rövidebb távra, az amerikaiak pedig nagyobb távolságra ülnek autóba. A tanulmány fényt derített arra is, hogy az autók a legtöbb használaton kívüli időt otthon töltik el (40 százalék). Emellett szintén sok időre maradnak használaton kívül a munkahelyen: a németek 14 százalék-a legalább 7 órára, az amerikaiak 10 százalék-a pedig 6,5 fél órára hagyja egyedül autóját. Vásárlás okán is rendszeresen autóba ülnek Amerikában és Németországban egyaránt, ekkor az amerikaiak legalább egy órára hagyják egyedül az autót, a németek pedig fél órára.

Az autóhasználati szokások mellett a tanulmány a városi közlekedés jövőjét vizsgálva arra is kereste a választ, hogy a világvárosok lakói hajlandóak lennének-e hosszabb időre, vagy akár örökre feladni az autózást. A kérdéssel kapcsolatban a berlini autósok 14 százalék-a nyilatkozott úgy, hogy képes lenne mindörökre felhagyni az autózással, 17 százalékuk pedig sohasem kísérelné meg ezt a fajta kényelmet eldobni magától. A nagy többség legalább megpróbálná, ugyanis ezt a választ a németek 57 százalék-a jelölte meg. Moszkvában pedig a felmérésben résztvevők 60 százalék-a nem zárkózik el attól, hogy az autózás helyett másfajta közlekedési módot részesítsen előnyben. A legkevesebben, mindössze 47 százaléknyian nyilatkoztak úgy Sao Paulóban, hogy legalább egyszer kipróbálnák, milyen gépkocsi nélkül élni.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Ősi ösztöneinknek engedünk a karácsonyi túlevéssel, ám ez leküzdhető

Ősi ösztöneinknek engedünk a karácsonyi túlevéssel, ám ez leküzdhető

Tóth Tamás táplálkozási szakértő az InfoRádióban arról beszélt, hogy vannak módszerek, amelyekkel azok is átvészelhetik drasztikus súlygyarapodás nélkül az ünnepeket, akik egyébként sem étkeznek és élnek túl egészségesen. Ha viszont megtörtént a baj, és „bűnbe estünk”, akkor sincs minden veszve.
VIDEÓ
Napokon belül itt a drasztikus Airbnb-tiltás, így forgatta fel eddig a VI. kerületi lakáspiacot

Napokon belül itt a drasztikus Airbnb-tiltás, így forgatta fel eddig a VI. kerületi lakáspiacot

Jól látható négyzetméterár-csökkenést hozott a terézvárosi lakásoknál a 2026. január 1-jétől hatályos Airbnb-szabályozás. A kerület javára a budapesti átlaggal szemben fennálló árkülönbség a 2024-es ügydöntő szavazással kezdett látványosan zsugorodni, és mostanra majdnem teljesen elolvadt ez a kerületi prémium. A VII. kerületet is megkérdeztük a terveikről.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 24. 08:15
×
×
×
×