Szalókyné Tóth Judit hozzátette: nem a legolcsóbbat keresik a fogyasztók, hanem ár-érték arányban a legjobbat.
A teljes élelmiszerfogyasztás mintegy 1,5-2 százalékkal csökkent, ami más iparágakkal, például az elektronikai iparral, az autógyártással vagy a bútoripar visszaesésével összevetve nem sok, sőt a környező országok élelmiszerfogyasztásának csökkenéséhez mérten sem.
Érdemes azonban részletekbe menően megvizsgálni ezt az adatot. Bizonyos élelmiszertípusok fogyasztása még növekedett is, ráadásul nem kis mértékben. Étolajból vagy sajtból például 12 százalékkal többet vettek az emberek, mint korábban, de a tejföl- és a gyümölcsjoghurt-fogyasztás is emelkedett.
Élvezeti cikkekből azonban jelentősen kevesebbet vásároltak az emberek 2009-ben a korábbi évhez képest. Gyümölcsléből 9 százalékkal csökkent a fogyasztás, ugyanilyen mértékben csökkent a szeletes csokoládé vásárlása is.
A vásárlók pedig sokkal tudatosabbak lettek. Nem feltétlenül mondanak le a drága termékekről, de csak akkor veszik meg azokat, ha a magas árhoz minőség is társul.
Hanganyag: Panulin Ildikó