Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.43
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Middle Eastern man falling a sleep while driving a car.
Nyitókép: Getty Images/DjelicS

Baj lehet belőle, ha ezekre nem figyelnek most a sofőrök

Számszerűsíthetően növeli a hőterhelés mértéke a balesetek számát. Különösen fontos ezért a sofőröknek betartaniuk néhány szabályt és jobban odafigyelniük magukra és a velük utazókra.

Nyáron rengeteg közlekedési baleset írható a kánikula számlájára. A fullasztó melegben még fokozottabban kell figyelniük az autóvezetőknek az úton közlekedőkre, a gyalogosokra és persze a kerékpárosokra, akik figyelme szintén lankad ilyenkor - írja a hirado.hu.

"Az elsődleges dolog a reakcióidőnk, ami a meleg hatására megnövekszik. Mi vezetéstechnikai instruktorként mindig ennek a fontosságát emeljük ki egy vészhelyzet elkerülésénél, ami azt jelenti, hogyha nem egy másodperc alatt reagálok bizonyos vészhelyzeti jelenségekre a közúton - például ha kikanyarodik elém valaki -, hanem mondjuk dupla idő alatt, az még mindig nem sok, de ahhoz már elegendő, hogy bajt okozzon" - mondta a portálnak Katona Csaba vezetéstechnikai oktató.

A mostanihoz hasonló nagy melegben, amikor este és éjszaka sem hűl le a levegő, a szervezet regenerálódó képessége csökken, rosszul alszunk, ez pedig kialvatlansághoz és a balesetek valószínűségének növekedéséhez vezet. Viszont légkondicionálóval ellátott járműben elkerülhető, hogy gyors ütemben tompuljon a gondolkodásunk.

Felmérések szerint közepes mértékű hőterhelés (27 fok) mellett a balesetek száma átlagosan 6 százalékkal nő. Ha 32 fok van, akkor ez az emelkedés 13 százalékos, 37 fok mellett pedig 33 százalékos. Mindez elsősorban a klímaberendezéssel fel nem szerelt járművekre igaz, és azokra, amik el vannak ugyan látva ilyen eszközzel, de nem használják azokat. Éppen ezért

fontos, hogy a napon hagyott, felforrósodott járművel ne induljunk el azonnal.

A szakértő azt tanácsolja, hogy az autót indulás előtt alaposan szellőztessük át, a klímával pedig fokozatosan hűtsük a belteret. A legjobb, ha nagyjából 8-10 fokos különbség van a kinti és a benti hőmérséklet között, így elkerülhető a megfázás.

Klíma nélküli autóban mindenképpen ajánlott lehúzni az ablakokat, de a hátsókat célszerűbb leengedve tartani, hiszen az arcba vágó, folyamatos menetszélnek is lehet káros hatása.

Ajánlott még a napvédő krémek használata, és a megfelelő hidratálás. Ha hőségben autóba ülünk, mindenképpen legyen nálunk megfelelő mennyiségű folyadék, lehetőleg hőtartó kulacsban, hiszen a folyadékhiánnyal küzdő sofőr koncentrációs képessége gyorsan csökken. Ezen felül hosszabb út esetén lényeges a megfelelő mennyiségű pihenő beiktatása, a végtagok átmozgatása, ugyanis

a zárt térben a lecsökkent oxigénszint is okozhat figyelemlankadást.

A szakértő a lapnak az óvatosabb, megfontoltabb vezetést is kiemelte. Kánikulában több a ráfutásos baleset, a figyelmetlenségből adódó koccanás, mikor nem figyelünk az előttünk haladó féklámpájára. Az autópályákon, nagy sebességnél nem lehet eléggé hangsúlyozni a követési távolság betartását.

A nyári időszakban nemcsak a hőség, de a hirtelen lezúduló özönvízszerű zivatarok is kihívás elé állítják az autósokat, ilyenkor fontos tényező lehet a gumiabroncs futófelületének mélysége. Aki nem érzi biztonságosnak a továbbhaladást szakadó esőben, inkább álljon félre egy biztonságos helyen, és várja meg, amíg a vihar elvonul - teszi hozzá Katona Csaba.

Címlapról ajánljuk
Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

46 százalékkal nőtt a közvetlentőke-befektetések állománya 2023-ról 2024-re Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében – erről beszélt Szigethy-Ambrus Nikoletta, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzője az InfoRádióban.
VIDEÓ
Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Néhány esztendeje egy vezető hazai politikus jelentette ki, hogy a vétójog az utolsó védőbástyája az európai sokszínűségnek és szuverenitásnak. Nos, a kormány tagjai – mint a dicső végvári vitézek büszke utódai – az elmúlt időben igencsak sűrűn gyakorolhatták a nemzeti szuverenitás védelmét, mivel jószerint csak azokat az EU-s kezdeményezéseket és indítványokat nem vétóztak meg, amelyek egy csepp áldozatot sem kívántak meg hazánktól. A megvétózott kezdeményezések sorába tartozott az Európai Tanács decemberi ülésének napirendjére tűzött, a Mercosur-országokkal (tagjai Argentína, Brazília, Paraguay és Uruguay, társult tagjai pedig Chile, Kolumbia, Ecuador, Guyana, Peru, Suriname és Bolívia) kötött új védintézkedésekről szóló megállapodás megerősítéséről szóló határozat is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×