eur:
411.36
usd:
393.12
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér
Car rides on an icy road. Slippery ice road.
Nyitókép: rbkomar/Getty Images

Így lehet az autó biztonságos társunk télen - jó tanácsok

Néhány szempont betartásával a hideg hónapokban épp olyan megbízható és biztonságosan üzemeltethető társunk lehet az autónk, mint nyáron. A Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) szakértői szerint még nem késő felkészülni a télre.

Hiánypótló kisokost tett közzé a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) a téli autózásról – szúrta ki a Hvg.hu. Az összefoglaló szerdán jelent meg a szervezet honlapján, de még most sem késő megfogadni a jó tanácsait:

Az első ezek közül az, hogy nem érdemes a téli gumiabroncson spórolni, e nélkül ezekben a hónapokban nem lehet biztonságosan közlekedni. „A téli abroncsok használatát – számos európai országgal ellentétben – nálunk még nem teszi kötelezővé jogszabály, de ne is ezért cseréljük le télire a nyári szettet: a téli gumiabroncsot nem elsősorban arra találták ki, hogy havas úton lehessen vele menni, hanem arra, hogy a 7 °C-nál hidegebb aszfalton is kellő tapadást biztosítson” – olvasható a közleményben.

A szervezet a négyévszakos abroncsokat azoknak ajánlja, akik kisebb teljesítményű autóval autóznak évi 10 ezer kilométert vagy annál kevesebbet, és akkor is jellemzően városban.

A következő pontban a megfelelő nyomásról írnak a HTA szakértői. E szerint a megfelelő érték az, amit az autó kézikönyvében vagy jellemzően a vezető felőli első ajtó környékére ragasztott matricán tesz közzé a gépkocsi gyártója. A kis táblázatban eltérő értéket adnak meg egy-két utasra számítva, jól felpakolt kocsira, dízel- illetve benzinmotorra, és megint mást, ha utánfutót vontatunk. Egyebek mellett tipikus hibának nevezik, hogy az autósok elfelejtik ellenőrizni a nyomást a pótkerékben, ami kellemetlen meglepetéseket okozhat.

Azt is kiemelik, hogy fokozottan figyelni kell a többi közlekedőre és az útra. „Vegyük figyelembe, hogy négy autóból átlagosan hármat szerelnek fel téli abronccsal, ezért számítsunk arra, hogy nem minden közlekedő tudja időben megállítani, vagy a megfelelő módon irányítani az autóját. Ezért mindig tartsuk be a megfelelő követési távolságot és a sebességhatárt” – hangsúlyozzák. Azt sem felejtik el megemlíteni, hogy télen elszaporodnak a meghatározhatatlan mélységű úthibák, valamint, hogy nappal is tompított fényszóróval ajánlatos közlekedni.

Azt is tanácsolják az autósoknak, hogy ne előzzék meg a hókotrókat: „Akármilyen abroncsunk van felszerelve, a hókotró azért megy előttünk, mert havat kotor. És ne is tapadjunk rá, mert a sikosságmentesító anyag az autónkra szóródhat. Télen, a síkos úton jellemzően egyébként is hosszabba fékút. Várjuk meg, amíg a munkagép elvégzi a feladatát! Ugyanez vonatkozik – nem csak télen – a megkülönböztető jelzést használó járművekre is.”

Érdemes gyakorolni a vezetést a havas-csúszós úton a szakértők szerint – akár vezetéstechnikai tréningre beiratkozni –, sok sofőr ugyanis meglepődik, hogy az autójuk nem úgy reagál, ahogy „logikus” lenne. „ Például, ha megcsúsztunk, nem a csúszás irányával ellenkező irányba, hanem azzal azonos irányba kell kormányozni az autót a megpördülés elkerülésére”.

A felkészülés is rendkívül fontos az összefoglaló szerint. Indulás előtt érdemes letakarítani a fényszórok felületét, tartsunk magunknál zárjegesedést gátló és a szélvédő és a tükrök jégtelenítésére alkalmas spray-t. Havonta egyszer tanácsos lemosni az alvázról az utak csúszásmentesítésére használt sót, ha pedig nem indul vagy lefullad az autó, nem kell egyből a legrosszabbra gondolni: lehetséges, hogy tolatásnál nagyobb mennyiségű hó került a kipufogóba.

Nem szabad elfeledkezni a fagyálló és az ablakmosó folyadék tartályának feltöltéséről, valamint az olaj- és a hűtővízszint, és az akkumulátor töltöttségének ellenőrzéséről. Az is fontos, hogy legyen az autóban elakadást jelző háromszög, izzókészlet, elsősegély-doboz, vontatókötél, bikakábel és utasonként egy fényvisszaverő mellény. Az sem árt, ha hosszabb útra bekerül egy ötliteres üzemanyaggal teli kanna a csomagtartóba, mellé palackos víz, takaró.

Ahhoz, hogy a gyerekek is biztonságban utazhassanak, elengedhetetlen a jól rögzített gyerekülés. „Első ülésre csak akkor tegyünk gyerekülést, ha a légzsák kikapcsolható” – figyelmeztettek a szakértők.

Címlapról ajánljuk
Kalas Vivien Várhelyi Olivér uniós biztosi jelöléséről: kompromisszumos megoldás született

Kalas Vivien Várhelyi Olivér uniós biztosi jelöléséről: kompromisszumos megoldás született

A magyar uniós biztosjelölttől elvett szakterületek közül kettő az egészségügyi válságkezeléshez, egy pedig a szexuális és reprodukciós jogokkal kapcsolatos hatáskörhöz kapcsolódik – mondta az InfoRádióban a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Eötvös József Kutatóközpont Európa Stratégia Kutatóintézetének főreferense. Kalas Vivien szerint az új Európai Bizottságtól nem igazán várhatók nagy változások, talán az ECR képviselőcsoport hozhat be új gondolatokat a mindennapos munkába.

Kaiser Ferenc: az oroszoknál maradhatnak az elfoglalt ukrajnai területek, de ez rablóháborút legitimálna

Békekötés nem várható, maximum tűzszünetet lehet elérni Ukrajnában, ami viszont nem biztos, hogy elég lesz az Egyesült Államoknak – mondta az InfoRádióban a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense arra reagálva, hogy egyes források szerint Vlagyimir Putyin tárgyalna az ukrajnai fegyverszünetről Donald Trumppal. Kaiser Ferenc szerint ha elapadnak a nyugati támogatások, akkor egész Ukrajna elveszhet.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Az Nvidia számait emésztik a befektetők, mélyrepülésben a Google anyacége

Az Nvidia számait emésztik a befektetők, mélyrepülésben a Google anyacége

Alapvetően bizonytalan mozgásokat láthattunk és láthatunk ma a világ tőzsdéin, jelentősebb elmozdulások az ázsiai és az európai piacokra sem voltak jellemzőek, ebbe a miliőbe a magyar tőzsde is beilleszkedett. A befektetők a világ legnagyobb piaci értékű cégének, az Nvidiának a felemásra sikerült gyorsjelentését emésztik, a chipgyártó bár a vártnál jobb negyedéves számokat közölt, de a kilátások már inkább a növekedés lassulásáról szólnak. Ezen felül az orosz-ukrán háborúval kapcsolatos hírek is mozgatják a piacokat, és a befektetők a további vállalati gyorsjelentésekre is figyelnek, illetve a bitcoinban van még nagy sztori, a legjelentősebb kriptodeviza árfolyama ma is új történelmi csúcsot döntött és karnyújtásnyira került a 100 ezer dolláros álomhatár.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×