Európában évi csaknem 3,5 millió tonna autógumit gyártanak, és ez végül a szemétben végzi, legfeljebb egy kis részét használják ismét például játszóterek járólapjaként, egy másik egész kis részéből például gumibitumen lesz (a Molnak volt egy innovatív találmánya). Az autógumik nagy részét most elégetik, vagy építkezési anyagok hulladékaként hasznosítják.
A magyar New Energy Kft. évtizedes kutatás-fejlesztési programjának eredménye egy új megoldás, amellyel az autógumit ipari méretekben alapanyagaira lehet visszalakítani, és így újrahasznosíthatóvá válik. Vagyis
részben olaj lesz belőle, amit műanyaggá alakítanak tovább, részben korom, amit az autógumigyártásban használnak fel ismét, részben pedig acél lesz belőle, amire az acélipar a felvevőpiac
– ismertette az eljárás lényegét Ürge László, a magyar vállalkozást külföldi piacra segítő DBH Group nemzetközi tőkebefektetési cégcsoport igazgatósági tagja az InfoRádióban. Hozzátette: tudomásuk szerint
a világon elsőként történt meg az, hogy teljes egészében körforgásossá tették a gumit,
ipari méretekben.
A gumihulladékot egyfajta műanyagként kezelik a hulladékrendszerek – az új, alapanyaggá alakító technológia emiatt más műanyagok esetében is alkalmazható. Ezzel óriási mennyiségű, a folyókat, tengereket szennyező műanyag hulladéktól szabadíthatják meg a bolygót.
Felfigyeltek a technológiára többen a világ vezető vállalatai közül is. Az egyik legnagyobb vegyipari konszernnel, a BASF-fel ezen a héten írtak alá egy nagy szerződést, amelyben a BASF a magyar cégtől kapott, gumikból nyert pirolízisolajat visszaalakítja műanyaggá, ezáltal nem kőolajból gyárt műanyagot, hanem műanyaghulladékból. Ezzel a körforgásos gazdaságot alapozzák meg – mutatott rá Ürge László.
A magyar cég évi mintegy 4000 tonna pirolízisolajat szállít ezentúl a német BASF-nek.