Infostart.hu
eur:
382.78
usd:
328.52
bux:
109387.87
2025. december 5. péntek Vilma
Gumiabroncsok Környén, a Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. kibővített gyárában az avatás napján, 2017. október 26-án.
Nyitókép: MTI Fotó: Máthé Zoltán

Világszintű problémára talált megoldást egy magyar cég

Autógumi és műanyag termékek kémiai elemeire bontását és így újrahasznosíthatóságát oldotta meg a magyar New Energy Kft. 80-85 százalékban újrahasznosíthatóvá tették az autógumit.

Európában évi csaknem 3,5 millió tonna autógumit gyártanak, és ez végül a szemétben végzi, legfeljebb egy kis részét használják ismét például játszóterek járólapjaként, egy másik egész kis részéből például gumibitumen lesz (a Molnak volt egy innovatív találmánya). Az autógumik nagy részét most elégetik, vagy építkezési anyagok hulladékaként hasznosítják.

A magyar New Energy Kft. évtizedes kutatás-fejlesztési programjának eredménye egy új megoldás, amellyel az autógumit ipari méretekben alapanyagaira lehet visszalakítani, és így újrahasznosíthatóvá válik. Vagyis

részben olaj lesz belőle, amit műanyaggá alakítanak tovább, részben korom, amit az autógumigyártásban használnak fel ismét, részben pedig acél lesz belőle, amire az acélipar a felvevőpiac

– ismertette az eljárás lényegét Ürge László, a magyar vállalkozást külföldi piacra segítő DBH Group nemzetközi tőkebefektetési cégcsoport igazgatósági tagja az InfoRádióban. Hozzátette: tudomásuk szerint

a világon elsőként történt meg az, hogy teljes egészében körforgásossá tették a gumit,

ipari méretekben.

A gumihulladékot egyfajta műanyagként kezelik a hulladékrendszerek – az új, alapanyaggá alakító technológia emiatt más műanyagok esetében is alkalmazható. Ezzel óriási mennyiségű, a folyókat, tengereket szennyező műanyag hulladéktól szabadíthatják meg a bolygót.

Felfigyeltek a technológiára többen a világ vezető vállalatai közül is. Az egyik legnagyobb vegyipari konszernnel, a BASF-fel ezen a héten írtak alá egy nagy szerződést, amelyben a BASF a magyar cégtől kapott, gumikból nyert pirolízisolajat visszaalakítja műanyaggá, ezáltal nem kőolajból gyárt műanyagot, hanem műanyaghulladékból. Ezzel a körforgásos gazdaságot alapozzák meg – mutatott rá Ürge László.

A magyar cég évi mintegy 4000 tonna pirolízisolajat szállít ezentúl a német BASF-nek.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Sok pénzt hagytak veszni, idén sem igazán moccantak az autósok

Sok pénzt hagytak veszni, idén sem igazán moccantak az autósok

Éves szinten 2,3 százalékkal 30 ezer forint alá csökkent az átlagdíj az idei kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási kampányban – közölte a netrisk.hu biztosítás összehasonlító portál. A díjcsökkenés ellenére csak az autósok 25 százaléka váltott.

Karácsony Gergely: semmilyen fővárosi irányítás vagy tulajdon nem kerülhet át a kormányhoz

Karácsony Gergely szerint ha máshogy nem megy, akkor politikai logikából levezetett unortodox, a kormány által kitalált megoldással kell működőképesként megtartani Budapestet, az ő feladata most az, hogy a kormányt ne engedje ki ebből az ígéretéből. A főpolgármester azt mondta, Tüttő Katát a Fővárosi Közgyűlésben tapasztalható politikai realitások miatt jelölte. A Tisza Párt közgyűlési szerepvállalását nonszensznek tartja, mert nem lehet egyszerre felelősséget is vállalni meg nem is. Beszélt a Nyugati téri és a népligeti felüljáró sorsáról, valamint arról, hogy egy parlament elé benyújtott javaslat elvenné a főváros jogait az egyik Duna-part szabályozásával kapcsolatosan.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.05. péntek, 18:00
Bódis László
a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×