Sokszor az óvodás gyerekek - furcsa módon - örömmel várják az iskolát. Ez mégis stresszt okozhat nekik, ez azonban jó stressz. A váltással elsősorban az a probléma, hogy az iskolával a gyerek életmódja változik meg nagyon hirtelen - mondta Gyarmathy Éva.
Véleménye szerint nagyobb átmenet lehetne az első-második osztályokban. Érdemes lenne sokkal inkább az óvodás működésmódot használni, így szeptemberben kisebb lenne a megterhelés a gyerekek számára. A gyerekek augusztus 31-ig még eldönthetik, hogy mit csinálnak a napjuk nagy részében, majd utána szeptember 1-jétől mindig megmondják nekik, hogy mit kell csinálniuk. Ez nagyon szerencsétlen helyzet így - emelte ki a szakpszichológus.
Úgy látja, nem az óvodát kellene iskolásítani, hanem sokkal inkább az iskolát kellene igazítani a gyerek életkorának megfelelő tevékenységhez, vagyis a szabad játékhoz, a szabad felfedezéshez.
Nagyon nagy probléma a gyerekek számára, ha sokkal fiatalabbként kerülnek egy olyan közösségbe, ahol mások már nála érettebbek. Mert hiába tudja, hogy akár fél évvel is fiatalabb társainál, a mindennapokban mégiscsak sokkal nehezebb feladat számára nemcsak az iskolai feladatok elvégzése, hanem általában a beilleszkedés, az, hogy el kell viselnie, hogy nincs délutáni alvás, és hogy egy helyben kell ülnie - hívta fel a figyelmet Gyarmathy Éva.
A szülőknek érdemes az iskolakezdés előtt beszélniük a gyerekükkel. El kell mondaniuk neki, hogyan fog ez az iskolában történni, a délutánt pedig - amikor a gyerek a szülőkkel otthon van - érdemes lenne a játéknak szentelni.
Hanganyag: Gál Ildikó





