Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.1
bux:
0
2025. december 25. csütörtök Eugénia
Nyitókép: Pixabay

Új terhet kapnak a nyakukba a magyar autósok - de ez hasznos teher

Elképesztő sokan nem használják a biztonsági övet közlekedés közben: márciusban egy hét alatt 16 ezer esetben bírságoltak miatta a rendőrök. Mivel sok éve nem tapasztalható javulás az állapotokban, várható volt, hogy szigorítani fogják a törvényt.

A június 20-án megjelent Magyar Közlönyben tették közzé a közúti közlekedésről szóló törvény módosítását, amely az objektív felelősség körébe sorolja a biztonsági öv használatának elmulasztásával elkövetett szabálysértést - írja a Telex.

A jogszabályváltozás július 5-i hatálybalépése után nem az autó utasai, hanem minden esetben az autó üzemben tartója, illetve használója felel majd azért, hogy menet közben mindenki, tehát a hátul ülő utasok is be legyenek kötve, illetve hogy a gyerekek biztonsági gyerekülésben utazzanak.

A törvénymódosítás indoklása szerint Magyarországon a passzív biztonsági eszközök, így a biztonsági öv használatának aránya még mindig elmarad az európai országok átlagától.

A övhasználat dokumentált elmaradása esetén az illetékes rendőrkapitányság közigazgatási hatósági eljárást folytat le, ugyanakkor az ügyek a válaszadás elmaradása vagy a hozzátartozóra hivatkozó nyilatkozatok miatt 75-80 százalékban eredménytelenül zárulnak. Az objektív felelősséget érvényesítő eljárás lényegesen hatékonyabb, tekintettel arra, hogy jogsértés esetén az üzemben tartót vélelmezi elkövetőként.

Jelenleg úgy szól a szabályozás, hogy lakott területen 20 ezer forint bírságra számíthat, aki nem használ övet. Lakott területen kívül a bírság összege 30 ezer forint, aki pedig autóúton vagy autópályán nem köti be magát, 40 ezer forint bírsággal számolhat.

A mostani változtatás magában foglalja azt is, hogy a rendőrség kamerákkal is fokozottan figyelni fogja az övhasználatot.

Az Európai Bizottság tavalyi jelentése szerint a biztonsági öv használata akár 60 százalékkal csökkenti a halálos balesetek kockázatát az autókban elöl ülők esetében és 44 százalékkal a hátul ülőknél. A kutatások szerint a gyerekülés használata mintegy 60 százalékkal mérsékelheti az életveszélyes vagy halálos sérülések kockázatát.

Címlapról ajánljuk
Lefeleződött a kakaó ára, de mikor fogjuk végre mi is érezni?

Lefeleződött a kakaó ára, de mikor fogjuk végre mi is érezni?

2025-ben a kakaó ára ugyan korrigált a korábbi csúcsokhoz képest, de még mindig kétszerese a néhány évvel ezelőtti szintjének. Mivel a gyártók jellemzően 6–12 hónapos beszerzési ciklusokkal dolgoznak, a világpiaci ármérséklődés csak 2026 elején–közepén hathat a beszállítói árakra. Intődy Gábor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének főtitkára az InfoRádióban azt mondta: a csokoládé árában ugyanakkor nem várható jelentős csökkenés, mert a kész termék mindössze 20 százalékát teszi ki a kakaó.
VIDEÓ
Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Néhány esztendeje egy vezető hazai politikus jelentette ki, hogy a vétójog az utolsó védőbástyája az európai sokszínűségnek és szuverenitásnak. Nos, a kormány tagjai – mint a dicső végvári vitézek büszke utódai – az elmúlt időben igencsak sűrűn gyakorolhatták a nemzeti szuverenitás védelmét, mivel jószerint csak azokat az EU-s kezdeményezéseket és indítványokat nem vétóztak meg, amelyek egy csepp áldozatot sem kívántak meg hazánktól. A megvétózott kezdeményezések sorába tartozott az Európai Tanács decemberi ülésének napirendjére tűzött, a Mercosur-országokkal (tagjai Argentína, Brazília, Paraguay és Uruguay, társult tagjai pedig Chile, Kolumbia, Ecuador, Guyana, Peru, Suriname és Bolívia) kötött új védintézkedésekről szóló megállapodás megerősítéséről szóló határozat is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×