Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér. Forrás: Budapest Airport.
Nyitókép: Forrás: Budapest Airport.

Kiderült, mikorra épülhet meg az új magyar reptér és a ferihegyi vasút

Egy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér és a Nyugati pályaudvar közötti új gyorsvasúti kapcsolat kiépítéséről, valamint egy új cargo repülőtér megépítéséről is döntött a múlt héten a kormány. A tervezett beruházással kapcsolatos részletekről a nemzetgazdasági miniszter számolt be keddi sajtótájékoztatóján.

Rekordot döntött a Budapest Airport forgalma, tavaly 17,6 millió utas fordult meg a hazai légikikötőben. Idén újabb csúcsdöntés várható. Ahhoz, hogy ezt a forgalmat pörgetni lehessen, két fejlesztésre is szükség van – fejtette ki a nemzetgazdasági miniszter. Az egyik már elindult, ez a harmadik terminál építése, ősszel megtörténik az alapkőletétel. Emellett a repülőtér elérhetőségét is javítani kell, amihez hozzájárul a gyorsforgalmi út kiszélesítése és felújítása, ugyanakkor kötött pályán is megindul a munka.

A Nemzetgazdasági Minisztérium az Építési és Közlekedési Minisztériummal közösen elindítja azt a projektet, amelynek révén közvetlen vasúti kapcsolat jön létre a Nyugati pályaudvar és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. A beruházás összértéke egymilliárd euró lehet.

„Ez nem azt jelenti, hogy párhuzamos sínpár épül a Nyugatiig, hanem Kőbányától épül közvetlen összeköttetés a Liszt Ferenc repülőtérrel. A vasútvonal építését koncessziós körben gondoljuk megvalósítani, ehhez beruházókat várunk mind Magyarországról, mint külföldről" – mondta Nagy Márton, hozzátéve, hogy a konzorciumi befektetők adják majd a pénzt, a magyar kormány pedig ezért évente díjat fizet. Nem zárta ki annak lehetőségét, hogy jó eséllyel kínai befektetők is részt vehetnek majd a beruházásban.

A nemzetgazdasági miniszter a másik fejlesztési célként a teherszállítási (cargo-) kapacitások bővítését emelte ki. Az elmúlt években átlagosan 14 százalékkal növekedett az áruforgalom Budapesten, tavaly elérték a 300 ezer tonna/év forgalmat.

Ez nagyobb, mint a müncheni és a bécsi repülőtér forgalma,

emelte ki, hozzátéve, hogy Ferihegyen a cargónak nem marad hely.

A miniszter az InfoRádió kérdésére azt is elmondta, hogy ha lehetőség lesz rá, akkor fél éven belül kiírják a koncessziós pályázatokat. Mindkét beruházás (vasút, cargo) 2027 után valósulhat meg.

Mint Nagy Márton elmondta, az új cargo repülőtér kiépítéséhez 5-6 helyszínt fognak megvizsgálni. Fontos szempont lesz az, hogy a létesítmény a lakosság zavarása nélkül, megfelelő zajvédelemmel, a ferihegyi üzemeléssel szemben időkorlátozás nélkül működjön.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Vinkó József: én is megdöbbentem, milyen titkokat, rejtett történeteket mutatnak Budapest egyes gasztrohelyei

Vinkó József: én is megdöbbentem, milyen titkokat, rejtett történeteket mutatnak Budapest egyes gasztrohelyei

Nagyon is létezik gasztroturizmus – mondta Vinkó József, a Magyar Konyha magazin főszerkesztője az InfoRádió Aréna című műsorában, és felhívta a figyelmet újonnan összeállított gasztroséta helyekre. Beszélt arról is, hogy a hozzánk látogató külföldiek hetven százaléka milyen ételt keres, és hogy leáldozik-e a fine dining csillaga. Megtudhattuk tőle azt is, miért „házasítják” a japán és a perui konyhát.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Budapest így kerüli meg a kormányt a nemzetközi színtéren

Budapest így kerüli meg a kormányt a nemzetközi színtéren

Bár a diplomácia hagyományosan elsősorban nemzetállami feladatként jelenik meg, az utóbbi évtizedekben számos más szereplő – például civil szervezetek, vállalatok, multinacionális intézmények, valamint települési és területi önkormányzatok – is aktívan részt vesz a nemzetközi kapcsolatok alakításában. Az önkormányzatok így saját nemzetközi hálózataik révén bővítik mozgásterüket, tanulnak egymástól, átveszik egymás bevált gyakorlatait, és cserélnek közpolitikai modelleket. Az önkormányzati, vagy más néven szubnacionális diplomácia azt jelenti, hogy a nemzeti kormányok alatti közigazgatási egységek közvetlenül létesítenek és ápolnak külföldi partnerkapcsolatokat. Budapest esetében is az figyelhető meg, hogy az elmúlt években egyre határozottabban lép fel önálló, saját útját járó szereplőként a nemzetközi porondon.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 7. 08:35
×
×
×
×