eur:
401.33
usd:
345.38
bux:
97958.26
2025. június 25. szerda Vilmos
Young caucasian female tourist checking the arrival departure board on airport in Budapest.
Nyitókép: urbazon/Getty Images

Nem semmi, amivel a budapesti légikikötő büszkélkedhet

2024 a Budapest Airport történetének minden korábbi rekordját megdöntötte; 17,6 millió utas és közel 300 ezer tonna légiáru fordult meg 2024-ben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, előrevetítve a következő évek robosztus utasszám-növekedését és megszilárdítva a repülőtér régiós elosztóközpont szerepét. A VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport éves utasforgalma most először szárnyalta túl a járvány előtti adatot, és a további növekedésre felkészülve a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a 3. Terminál építésének előkészítését, amely hosszú távon is biztosítja az utasok magas minőségben történő kiszolgálását.

2024 nagyon fontos év volt a Budapest Airport történetében. Közel húsz év után újra többségi magyar tulajdonba került a repülőtér; júniusban a magyar állam 80 százalékos, a francia VINCI Airports, a világ legnagyobb magánkézben lévő repülőtér-üzemeltetője pedig 20 százalékos tulajdonrészt szerzett az üzemeltető cégben.

Emellett a repülőtér minden eddigi rekordot megdöntve 17,6 millió utast fogadott és indított 2024-ben. A tavaly kezelt 17 574 413 utassal az éves forgalom nemcsak a 2023-as értéket haladta meg 19,5 százalékkal, hanem az eddigi csúcstartó 2019-es adatot is túlszárnyalta 8,7 százalékkal. Magyarország turisztikai vonzereje és a magyarok utazási kedve egész évben tükröződött a légikikötő utasforgalmában; az utasszám minden hónapban meghaladta az egymillió főt, míg októberben az 50 legforgalmasabb európai repülőtér közül a Budapest Airport regisztrálta a legnagyobb forgalmi növekedést – olvasható a BUD sajtóközleményében.

A Budapest Airport egyike a VINCI Airports által üzemeltetett főbb repülőtereknek, amelyek 2024-ben rekordokat döntöttek: Lisszabonban 35 millió, a chilei Santiago repülőtéren 26 millió, az egyesült királyságbeli Edinburghban 15 millió, a szerbiai Belgrádban pedig 8 millió utast fogadtak. Abban a 14 országban, ahol a VINCI Airports repülőtereket üzemeltet, 2024-ben több mint 318 millió utas repült, 11 millióval több, mint 2019-ben, és közel 25 millióval több, mint 2023-ban.

2024-ben 43 légitársaság 141 desztinációja volt elérhető Budapestről; a legnépszerűbb úti célok London, Isztambul, Milánó és Párizs voltak. A kínai utasforgalom közel háromszorosára emelkedett, valamint Olaszország, Spanyolország és Németország felé is rekord növekedés volt jellemző, amelyet számos új úti cél, valamint a meglévő útvonalakon megvalósuló frekvencianövelés támogatott. A teljesen új célállomások között szerepelt például Faro, Marrákes és Bilbao, míg a Budapestről közvetlen járattal elérhető kínai városok száma ötre emelkedett, amely heti szinten 17 járatot jelent. A legtöbb utast tavaly a Wizz Air, a Ryanair, a Lufthansa, a LOT Polish Airlines és a Turkish Airlines szállította.

A tulajdonosok a jövőben is robosztus növekedésre számítanak, amit nagy mértékben támogatnak a VINCI Airports kiváló légitársasági kapcsolatai és kiterjedt hálózata. Ez a tényező, valamint a Budapest Airport járatfejlesztési munkája várhatóan még több elérhető célállomást eredményez majd, köztük hosszú távú járatokat is. Mivel 2030-ra 20 millió utas várható, tavaly év végén megkezdődött az új 3. Terminál építésének előkészítése. Az első ütem egy új forgalmi előtér kivitelezését is magában foglalja, míg a további forgalmi előtér- és terminálfejlesztés minden eleme várhatóan nyolc éven belül megvalósul – írják.

„A VINCI Airports számára is nagy öröm látni a Budapest Airport dinamikus növekedését és a tavalyi év rekord számait. Magyarország óriási potenciált hordoz magában a turizmus terén, egyenes utat adva a repülőtér növekedésének” – összegezte Francois Berisot, a Budapest Airport vezérigazgatója. Hozzátette: „A Budapest Airport a Magyar Turisztikai Ügynökséggel és a VINCI Airports járatfejlesztési csapatával közösen folyamatosan dolgozik új kapcsolatok kialakításán, melyek teljesen új távlatokat nyitnak. A fókusz a jövőben is változatlan: minőség, fenntarthatóság, fejlődés és növekedés.”

Az utasélmény növeléséhez 2024-ben is számos fejlesztés kapcsolódott: modernizálták a repülőtér parkolási rendszereit, új e-autó-töltőket telepítettek, és hamarosan elkészül a 2. Terminál szomszédságában található új szálloda is. A Budapest Airport csatlakozott a rejtett fogyatékossággal élők utazását segítő nemzetközi Napraforgó Programhoz, a terminálon dedikált várakozóterületet hozott létre a külső ingerekre érzékenyeknek, és részt vesz a fogyatékkal élő és csökkent mozgásképességű emberek utazását segítő Danova Next projektben, amelynek keretében a 2. Terminál Access4you tanúsítványt kapott.

A magyar főváros légikikötője 2024-ben a magas szolgáltatási színvonal tanúságaként tizenegyedik alkalommal is elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címet. A Skytrax-díj a World Airport Survey kérdőíveken alapul, amelyeket a héthónapos felmérési időszak alatt több mint 100 nemzetiségű légiutas tölt ki a repülőtér-üzemeltetőtől független szervezeten keresztül. Ez a díj közvetlen elismerése a Budapest Airport-csoport és a repülőtéri ökoszisztéma valamennyi munkavállalója elkötelezettségének és odaadásának, amellyel nap mint nap biztosítják a légikikötő magas szinten történő üzemeltetését és a folyamatosan növekvő utasforgalom gördülékeny kiszolgálását.

Cargo

A légi áruszállítás terén is kiemelkedő évet zárt a Budapest Airport. Míg 2023-ban az akkori kétszázezres határ átlépését ünnepelhette, addig 2024-ben a kezelt áru mennyisége megközelítette a 300 000 tonnát - egészen pontosan 299 642 tonnával zárult az év. Ez 48,8%-os növekedést jelent az előző évhez képest, és ismét a régió vezető szereplőjévé teszi a budapesti repülőteret. Az utasforgalomhoz hasonlóan a légiáru volumen az év minden hónapjában meghaladta az előző év azonos időszakaiban regisztrált mennyiséget.

Novemberben az európai régióban Év cargo repülőtere díjat nyert a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Szingapúrban, a Payload Asia Awardson. Az elismerést az iparág vezető szaktekintélyeiből álló zsűri ítélete oda a Budapest Airportnak a légiáru-szállítás, valamint a budapesti cargo közösség együttműködésének fejlesztéséért. A díj annak a kemény munkának az elismerése, amelyet a budapesti cargo közösség végez azért, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, valamint világszínvonalú légiáru-kezelő komplexuma a régió és Ázsia cargo kapujává váljon, amely szerepet a 2024-ben regisztrált árumennyiség tovább erősített.

Címlapról ajánljuk
Tóth Norbert napjaink háborúiról: a jelenlegi nemzetközi jogi keretrendszer leépülését látjuk

Tóth Norbert napjaink háborúiról: a jelenlegi nemzetközi jogi keretrendszer leépülését látjuk

Oroszország a saját ukrajnai agressziójának az igazolását láthatja abban, hogy Izrael megelőző csapást mért Iránra, amely háborúvá terebélyesedett, de az InfoRádiónak nyilatkozó nemzetközi jogász szerint a két konfliktus jogi megítélésében legalább annyi a különbség, mint a hasonlóság.

Szakértő: példa nélküli, nagyon furcsa szuperkoalíció alakult Romániában

Bizalmat szavazott a kétkamarás román parlament a Szociáldemokrata Párt (PSD), a Nemzeti Liberális Párt (PNL), a Mentsétek Meg Romániát Szövetség (USR) és a Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) részvételével megalakult, Ilie Bolojan (PNL) vezette koalíciós kormánynak. Az új román kormány terveiről Szakáli István Lorándot, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány stratégiai igazgatóját kérdeztük.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.06.25. szerda, 18:00
Navracsics Tibor
közigazgatási és területfejlesztési miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. június 25. 04:34
×
×
×
×