eur:
411.06
usd:
394.5
bux:
0
2024. december 26. csütörtök István
Man After Accident On Electric Scooter Overrun By Car
Nyitókép: AndreyPopov/Getty Images

Jön a nagy rollerszigorítás: 20 km/órás sebességkorlátozás, korhatár, bukósisak

Jelentős szigorítást javasol az uniós országokban az európai közlekedésbiztonsági szervezet.

Tanulmányt készített a European Transport Safety Council (ETSC) európai közlekedésbiztonsági szervezet az elektromos rollerek használatának szabályozásáról. Az erről készült összefoglaló szerint a szakértők úgy vélik, hogy a villanyrollerek elterjedése miatt átfogó szabályozásra lenne szükség. Ennek érintenie kell a rollerek minden műszaki jellemzőjét és a használóikat is – írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.

Az ETSC azt javasolja az Európai Uniónak és a tagállamoknak, hogy a mikromobilitási eszközökkel szemben támasztott új követelményekről mielőbb készüljön egységes szabályrendszer, amelynek mielőbbi megalkotása során

  • maximálják ezen eszközök sebességét 20 km/órában
  • maximális gyorsulásuk ne lehessen nagyobb 2 m/s²-nál
  • minimális lassulási képességüket 3,5 m/s²-ban állapítsák meg
  • írjanak elő dupla fékrendszert: az elektromos fékezés mellett mechanikus fékeket is alkalmazni kell
  • legyen kötelező első és hátsó világítás
  • kötelezzék a gyártókat/forgalmazókat rá, hogy a ma általánosnak mondható méretűnél nagyobb kerekekkel szereljék fel az elektromos rollereiket
  • írják elő kötelezően valamilyen irányjelző használatát
  • legyen kötelező tartozék valamilyen hangjelző eszköz (csengő, elektromos duda)
  • írják elő továbbá olyan manipuláció-ellenes mechanizmusok beépítését, amelyek megakadályozzák például a leszabályozás megszüntetését.

Ami az eszközök használatát illeti, az ETSC azt javasolja:

  • korlátozzák 16 évben ezen eszközök használatát a közlekedésben
  • tegyék kötelezővé sisak használat
  • tiltsák meg kategorikusan utas(ok) szállítását az e-rollereken és a hasonló eszközökön
  • írják elő, hogy ezen eszközök sem használhatók ittasan és kábítószer hatása alatt
  • szabályozzák a járdán való közlekedésüket
  • indítsanak kampányokat az elektromos rollerek biztonságos használatának oktatására, megismertetésére

Az ETSC ajánlásai számos ponton egybecsengenek a már formálódó hazai közlekedési szabályrendszerben eddig körvonalazódott elképzelésekkel. Már ma is tilos Magyarországon ittasan és bódult állapotban e-rollerezni, ahogy utast szállítani is. Előbbieknek, azaz az ittas és bódult rollerezésnek már szabálysértési és/vagy büntetőjogi következményei is lehetnek és mind gyakrabban vannak is.

Az ETSC emlékeztet rá, hogy bár az e-rollerek csak 2018-2019-ben jelentek meg az európai piacon, ma már bejáratott és népszerű eszközei a városi közlekedésnek. Feltűnésük és tömeges használatuk azonban bizonyos fokú kockázattal is jár, amit a jelenleginél hatékonyabban kell kezelni. A biztonságosabb városi közlekedési környezet, a biztonságosabb járművek és a biztonságosabb vezetői magatartás megfelelő kombinációjával biztosítható, hogy az utak biztonságosabbak legyenek az e-robogósok, valamint a kerékpárosok és a gyalogosok számára – áll a jelentésben.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×