Infostart.hu
eur:
388.76
usd:
330.17
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Man After Accident On Electric Scooter Overrun By Car
Nyitókép: AndreyPopov/Getty Images

Jön a nagy rollerszigorítás: 20 km/órás sebességkorlátozás, korhatár, bukósisak

Jelentős szigorítást javasol az uniós országokban az európai közlekedésbiztonsági szervezet.

Tanulmányt készített a European Transport Safety Council (ETSC) európai közlekedésbiztonsági szervezet az elektromos rollerek használatának szabályozásáról. Az erről készült összefoglaló szerint a szakértők úgy vélik, hogy a villanyrollerek elterjedése miatt átfogó szabályozásra lenne szükség. Ennek érintenie kell a rollerek minden műszaki jellemzőjét és a használóikat is – írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.

Az ETSC azt javasolja az Európai Uniónak és a tagállamoknak, hogy a mikromobilitási eszközökkel szemben támasztott új követelményekről mielőbb készüljön egységes szabályrendszer, amelynek mielőbbi megalkotása során

  • maximálják ezen eszközök sebességét 20 km/órában
  • maximális gyorsulásuk ne lehessen nagyobb 2 m/s²-nál
  • minimális lassulási képességüket 3,5 m/s²-ban állapítsák meg
  • írjanak elő dupla fékrendszert: az elektromos fékezés mellett mechanikus fékeket is alkalmazni kell
  • legyen kötelező első és hátsó világítás
  • kötelezzék a gyártókat/forgalmazókat rá, hogy a ma általánosnak mondható méretűnél nagyobb kerekekkel szereljék fel az elektromos rollereiket
  • írják elő kötelezően valamilyen irányjelző használatát
  • legyen kötelező tartozék valamilyen hangjelző eszköz (csengő, elektromos duda)
  • írják elő továbbá olyan manipuláció-ellenes mechanizmusok beépítését, amelyek megakadályozzák például a leszabályozás megszüntetését.

Ami az eszközök használatát illeti, az ETSC azt javasolja:

  • korlátozzák 16 évben ezen eszközök használatát a közlekedésben
  • tegyék kötelezővé sisak használat
  • tiltsák meg kategorikusan utas(ok) szállítását az e-rollereken és a hasonló eszközökön
  • írják elő, hogy ezen eszközök sem használhatók ittasan és kábítószer hatása alatt
  • szabályozzák a járdán való közlekedésüket
  • indítsanak kampányokat az elektromos rollerek biztonságos használatának oktatására, megismertetésére

Az ETSC ajánlásai számos ponton egybecsengenek a már formálódó hazai közlekedési szabályrendszerben eddig körvonalazódott elképzelésekkel. Már ma is tilos Magyarországon ittasan és bódult állapotban e-rollerezni, ahogy utast szállítani is. Előbbieknek, azaz az ittas és bódult rollerezésnek már szabálysértési és/vagy büntetőjogi következményei is lehetnek és mind gyakrabban vannak is.

Az ETSC emlékeztet rá, hogy bár az e-rollerek csak 2018-2019-ben jelentek meg az európai piacon, ma már bejáratott és népszerű eszközei a városi közlekedésnek. Feltűnésük és tömeges használatuk azonban bizonyos fokú kockázattal is jár, amit a jelenleginél hatékonyabban kell kezelni. A biztonságosabb városi közlekedési környezet, a biztonságosabb járművek és a biztonságosabb vezetői magatartás megfelelő kombinációjával biztosítható, hogy az utak biztonságosabbak legyenek az e-robogósok, valamint a kerékpárosok és a gyalogosok számára – áll a jelentésben.

Címlapról ajánljuk
Hétközi munkaszüneti „ünnepnapokat” sürget az ellenzék Németországban

Hétközi munkaszüneti „ünnepnapokat” sürget az ellenzék Németországban

Kevesebb mint két héttel az újév beköszönte előtt különös vita támadt német ellenzéki pártok és a kormányon lévő konzervatívok között. Az ellenzék szerint jövőre túl sok ünnepnap esik a hétvégére, amit hétközben pótolni kellene. A CDU/CSU szerint a "pótlást" jelenlegi gazdasági helyzetében aligha jöhet szóba.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×