eur:
414.78
usd:
402.76
bux:
79900
2025. január 3. péntek Benjámin, Genovéva
A 3-as metró a felújított szerelvényei a BKV Kőér utcai járműtelepén, ahol sajtótájékoztatót tartott a kocsik műszaki állapotáról Héri József, a BKV Metró Üzemigazgatóságának vezetője 2020. január 22-én.
Nyitókép: MTI/Balogh Zoltán

Végre sínen a 3-as metró pere, az oroszoknál az iratok

A BKV összesen 14 milliárd forintot követel az orosz Metrowagonmash-tól.

Elmozdult a holtpontról a 3-as metróvonalon közlekedő szerelvények orosz gyártója, felújítója elleni per, amit még 2019 februárjában indított a BKV – írja a Népszava. A lap emlékeztet, hogy a fővárosi közlekedési cég a szovjet gyártmányú metrókocsik korszerűsítéssel egybekötött felújítására 219,2 millió euróért – akkori áron mintegy 69 milliárd forintért – vállalkozó Metrowagonmash-t (MWM) perelte be, ám az eljárás eddig érdemben nem kezdődött el, miután az orosz fél mostanáig a periratokat sem vette át.

Az idén azonban megtört a jég: az MWM végre átvette a periratokat, így megindult a per. Tárgyalás azonban még nincs kitűzve – közölte most a BKV. A lap szerint

a közlekedési vállalat összesen 14 milliárd forintot követel az orosz cégtől, amely eddig semmit nem volt hajlandó elismerni.

A BKV Népszavának küldött válaszából az is kiderült, „a hármas metró esetén az Oroszországgal szembeni uniós szankciók keretében hozott korlátozó intézkedésekről szóló uniós rendelet előírásai okoztak kérdéseket”. Viszont jóváhagyták a héten a 11. szankciós csomagot, amiben Magyarország engedményeket kapott.

Minderre azért volt szükség, mert a metrókocsik egyes berendezései, alkatrészei, szoftverei orosz eredetűek, amik szankciós rendelet hatálya alá esnek. Most viszont a Metrovagonmash továbbra is exportálhat nagy értékű eszközöket Magyarországra.

A BKV a szállítói szerződés egyik kikötése szerint a kötbérek közül csak az egyiket – hibás teljesítés vagy késedelem – kérheti, de ezenfelül járműállási kárátalány is jár. Késedelmi kötbér címén a szerződéses összeg maximum 10 százalékát kell megfizetnie az orosz cégnek, míg a kárátalány összege napi 23 ezer euró járművenként, ha a szerelvény javítása két napnál tovább tart. Alig két évvel a szerződés aláírása után már akadt olyan tétel, amelynek szállításával két évet késett az MWM. Az orosz fél azonban a tárgyalásokon hivatalosan semmit nem ismert el.

Címlapról ajánljuk
Zátonyra futottak az osztrák kormánykoalíciós tárgyalások, a legkisebb párt faképnél hagyta a nagyokat

Zátonyra futottak az osztrák kormánykoalíciós tárgyalások, a legkisebb párt faképnél hagyta a nagyokat

A szeptember végi parlamenti választások után Ausztriában novemberben kezdődtek a kormányalakítási tárgyalások. A választási győztes radikális jobboldali Osztrák Szabadságpárt (FPÖ) "kiközösítése" után az államfő megbízásából a néppárti kancellár, Karl Nehammer az ellenzéki Osztrák Szociáldemokrata Párttal (SPÖ) és az ugyancsak ellenzéki NEOS-szal (Új Ausztria és Liberális Fórum) kezdett koalíciós tárgyalásokat.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.01.03. péntek, 18:00
Tálas Péter
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézetének egyetemi docense
Durva gázáremelkedés jöhet Európában, ami elkezdhet fájni Magyarországnak

Durva gázáremelkedés jöhet Európában, ami elkezdhet fájni Magyarországnak

Már most is több, mint egyéves csúcson, 50 euró/MWh közelében jár az Európában irányadó TTF gázár az ukrán tranzit leállása és a hideg idő miatt, de a Goldman Sachs mai előrejelzése szerint innen még jelentős további drágulás várható a következő hónapokban. Ha ez tényleg így lenne, az elkezdene fájni Magyarországnak is pénzügyileg a rezsicsökkentési rendszer miatt, és közben a forintra nehezedő leértékelődési nyomást is fokozná.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×