Elmozdult a holtpontról a 3-as metróvonalon közlekedő szerelvények orosz gyártója, felújítója elleni per, amit még 2019 februárjában indított a BKV – írja a Népszava. A lap emlékeztet, hogy a fővárosi közlekedési cég a szovjet gyártmányú metrókocsik korszerűsítéssel egybekötött felújítására 219,2 millió euróért – akkori áron mintegy 69 milliárd forintért – vállalkozó Metrowagonmash-t (MWM) perelte be, ám az eljárás eddig érdemben nem kezdődött el, miután az orosz fél mostanáig a periratokat sem vette át.
Az idén azonban megtört a jég: az MWM végre átvette a periratokat, így megindult a per. Tárgyalás azonban még nincs kitűzve – közölte most a BKV. A lap szerint
a közlekedési vállalat összesen 14 milliárd forintot követel az orosz cégtől, amely eddig semmit nem volt hajlandó elismerni.
A BKV Népszavának küldött válaszából az is kiderült, „a hármas metró esetén az Oroszországgal szembeni uniós szankciók keretében hozott korlátozó intézkedésekről szóló uniós rendelet előírásai okoztak kérdéseket”. Viszont jóváhagyták a héten a 11. szankciós csomagot, amiben Magyarország engedményeket kapott.
Minderre azért volt szükség, mert a metrókocsik egyes berendezései, alkatrészei, szoftverei orosz eredetűek, amik szankciós rendelet hatálya alá esnek. Most viszont a Metrovagonmash továbbra is exportálhat nagy értékű eszközöket Magyarországra.
A BKV a szállítói szerződés egyik kikötése szerint a kötbérek közül csak az egyiket – hibás teljesítés vagy késedelem – kérheti, de ezenfelül járműállási kárátalány is jár. Késedelmi kötbér címén a szerződéses összeg maximum 10 százalékát kell megfizetnie az orosz cégnek, míg a kárátalány összege napi 23 ezer euró járművenként, ha a szerelvény javítása két napnál tovább tart. Alig két évvel a szerződés aláírása után már akadt olyan tétel, amelynek szállításával két évet késett az MWM. Az orosz fél azonban a tárgyalásokon hivatalosan semmit nem ismert el.