A nyár folyamán folyamatosan számítani kell az M7 autópálya zsúfoltságára, különösen a Balaton felé vezető oldalon, az első balatoni leágazásig. A torlódások, forgalomlassulás lényegében bármely napszakban kialakulhatnak, erre minden erre közlekedőnek számítania kell, és ennek megfelelően kell megválasztani a haladási sebességet és a vezetési stílust. Mára jellemzővé vált, hogy már az M7-es, M1-es közös kivezető szakaszáig visszatorlódik az induló forgalom, Érdnél rendszeresek a torlódások, sőt a budaörsi szakaszon már elkezdődik a lassulás – írja a kreszvaltozas.hu.
Próbljuk elkerülni a következő, az autópályán jellemző leggyakoribb vezetői hibákat illetve rossz vezetői szokásokat:
- Követési távolság be nem tartása, lassabb jármű “tolása” a belső sávban.
- Forgalom akadályozása, indukolatlanul lassú menetsebesség választása, különösen a belső “gyors” sávban. Alacsonyabb haladási sebességet választva, de utolérve még lassabban haladó járművet (például teherautó) sávváltásba és előzésbe kezdve, ha a körülmények és a jármű állapota-teljesítménye engedi, gyorsítsanak a megengedett legnagyobb sebességre az előzés mielőbbi befelyezéséért, illetve, hogy indokolatlanul ne lassítsák a forgalmat, ezáltal ne indítsanak el fékezési láncot, amely torlódást, ráfutást okozhat!
- Kiegyensúlyozottabb a forgalom ritmusa, ha a haladók alkalmazkodnak a pillanatnyi forgalmi dinamikához – kerülik a gyorshajtást, és kerülik az autópálya-idegen túl lassú haladást is.
- Nagyon figyelmesen váltsanak sávot: az autópályán nagyon eltérő haladási sebességek is jellemzők, sávváltást nem szabad kikényszeríteni, csak akkor váltsanak sávot, ha ezzel nem kényszerítik fékezésre vagy a haladási irány megváltoztatására a másik sávban haladót. Figyeljenek a kis sziluettet mutató, de gyorsan közeledő motorosokra!
- Ne előzzenek jobbról, ne használják a leállósávot haladásra! Amellett, hogy mindkét megoldás szabálytalan, váratlanul éri a többi közlekedőt. A Budapest felé tartó háromsávos szakaszon se előzzenek jobbról.
- Tartsák be a “Jobbra tarts” szabályt is, indokoltalanul ne haladjanak a belsőbb sávokban, ha üres a külső sáv is!
- Nagyobb sebességnél az autó kisebb kormánymozdulatra is érzékenyen reagál. Ne kényszerítsenek másokat kikerülőmanőverre! Akár utolérve egy lassabb konvojt, ne erőszakolják ki az előttük haladóktól a jobbra sorolást (ne “söprögessék” a belső sávot), de akár előzési manővert kezdve a hátulról gyorsabban érkezőt se zavarják össze!
- Figyeljenek a fel- és lehajtóknál, mindkettőnél alakulhat ki torlódás! Segítsék a felhajtó autók besorolását lassítással, sávváltással, de csak akkor, ha nem akadályozzák vele a mögöttes forgalmat, vagy a belső, gyorsabb sáv forgalmát.
- A felhajtó autók ne kényszerítsék ki a besorolást, felhajtáskor tartsák be az elsőbbségadás ide vonatkozó szabályait!
- Nyári és hétvégi időszakban mindig több az utakon, különösen a nyaralóhelyek körül, még különösebben az M7 autópályán a kisebb rutinnal rendelkező sofőr,: esetükben a legjellemzőbb vészreakció a vészfékezés és a kontrollálatlan kormányelrántás, mindkettő nagy sebességnél komoly veszélyeket rejt.
- Gyakorlatlan vezetők ne a zsúfolt autópályán “próbálgassák a szárnyaikat”, törekedjenek a biztonságos haladásra.
- Figyeljék a forgalom ritmusát, ha lassul, akkor nem véletlenül történik, lehet az ok egy torlódás, vagy baleset, vagy útkarbantartás. Torlódás esetén jelezzenek a vészvillogóval a mögöttes haladóknak!