eur:
402.37
usd:
371.5
bux:
91415.63
2025. március 30. vasárnap Zalán
Nyitókép: Pexels

Filippov Gábor hat pontja a magyar közoktatás orvoslásáról

10-15 év múlva nem az lesz a kérdés, hogy milyen oktatás legyen Magyarországon, hanem az, hogy kik fognak tanítani – hívta föl a figyelmet a politológus a témában rendezett konferencián.

Bármilyen témáról beszélünk, az oktatás előbb-utóbb képbe kerül, mondta az Eötvös József Csoport a Közoktatás helyzete című online rendezvényén Filippov Gábor politológus, aki szerint a közoktatás átalakítását hat pontban kell megoldani.

Az első ezek közül a jövőkép hiány. Szerinte Magyarországon ugyanis az oktatási rendszerről az utóbbi hosszú években nem nagyon gondolunk semmit, hogy mire való, mit várunk el tőle, hogy minek is ölünk bele annyi pénzt, amit általában kevesleni is szoktuk egyébként, és miért lenne szükségünk egy jó oktatási rendszerre.

A második beavatkozási terület Filippov Gábor szerint a pedagógushiány. Megfogalmazása szerint, gondolhatunk bármit arról, hogy mi a baj a magyar oktatási rendszerrel, hogy szükség van-e tantárgyakra, hogy hogyan kellene lebontani a diák és a tanár közötti falakat, hogy tükrözött osztálytermi-, digitális vagy bármilyen oktatás akarunk,

a fő kérdés jelenleg, hogy 15 év múlva ki fogja működtetni a rendszert.

A politológus a harmadik beavatkozási területnek a teljesítményhiányt, a negyediknek a hatékonysághiányt, a finanszírozás hektikusságát látja, míg az ötödik területnek az autonómiahiányt véli. Annál is inkább, mert elmondása szerint az elmúlt tíz év során a hazai intézmények kezében hagyott napi döntési jogosultságok az összes döntés kétharmadáról 29 százalékára csökkentek. Ez azt jelenti, hogy egyre több döntést vesz a kezébe az állam, illetve annak meghosszabbított szervei, és egyre kevesebb döntést hagynak, ide értve a szakmai és financiális döntéseket is az iskolák vezetőinek és tanítóközösséginek.

Filippov Gábor szerint a hatodik beavatkozási pont az esélykülönbségek felszámolása kell legyen. A politológus emlékeztetett, Magyarországon extrém nagy a korai iskolai lemorzsolódás aránya.

A felvázolt problémákra a megoldási javaslatok között említette például szűk tíz év alatt a pedagógusok bérének az átlagfizetés kétszeresére emelését, a pedagógusélet vonzóbbá tételét, hogy a diákok és a szülők felnézhessenek rájuk. Hangsúlyozta, a lényeg két dolog: a pedagógusképzés ne frontális, poroszos, 19. századi képzés legyen, másrészt kerüljön közelebb a gyakorlathoz. Vagyis ne letudandó, rövid feladat legyen az, hogy a hallgatók a diákokkal találkoznak.

„A képzésük kezdetétől legyen szoros kapcsolatuk az akadémiai kutatással, és mindenfajta társadalmi hátterű gyerekkel”

– magyarázta.

Filippov Gábor szerint az átmeneti időszakban meg kell könnyíteni a nyugdíjas pedagógusok visszafoglalkoztatását. A politológus szerint az iskolákban ma a legkonzervatívabbaknak a 20. században nevelkedett szülők számítanak.

KAPCSOLÓDÓ HANG

VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Összeomlás-kutató: végtelen növekedés nem lehetséges egy véges erőforrásokkal rendelkező bolygón

Összeomlás-kutató: végtelen növekedés nem lehetséges egy véges erőforrásokkal rendelkező bolygón

A klímakatasztrófa egyértelművé tette, hogy a folyamatosan növekvő gazdaságra alapozott társadalom fenntarthatatlan. Ezért a fogyasztás tudatos minimalizálására lenne szükség, az erőforrásokat pedig az úgynevezett polikrízisre történő mentális felkészülésre kellene fordítani – mondta az InfoRádiónak Stumpf-Biró András összeomlás-kutató. A Pannon Egyetem kutatója radikálisan látja az emberiség közeljövőjét, és ezt nem rejtette véka alá Magyarország első üzleti jövőkutató konferenciáján sem, ahol a Mélyalkalmazkodás nevű mozgalom hazai képviselőjeként tartott előadást.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.31. hétfő, 18:00
Demkó Attila
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programvezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. március 29. 20:10
×
×
×
×