Varga Mihály pénzügyminiszter bejegyzése szerint – többek között – a 2020–2021-es helyzetről egyeztettek a városvezetőkkel. Kiemelte, ahogy az ország, úgy a települések biztonságos működőképességét is fenntartják, és folytatják a megkezdett fejlesztéseket.
Az egyeztetések fontosságát Szita Károly, Kaposvár fideszes polgármestere korábban az uniós források kapcsán hangsúlyozta az InfoRádiónak. „A kormány végig partnernek tekintette az önkormányzatokat, kikérve a véleményünket. Olyan pályázatok lettek kiírva, amelyeket mi szerettünk volna, amikre szükségünk volt. Ezért nagyon remélem, hogy a következő európai uniós pályázatok is hasonló szisztéma szerint kerülnek majd kiírásra, vagyis megkérdezik a véleményünket. Eddig megették, és még a hírét sem hallottam annak, hogy most másként kívánnának cselekedni” – fogalmazott.
Budaörs polgármestere nem vett részt az egyeztetésen. Wittinghoff Tamás szerint azonban
a kiszámíthatóság különösen fontos az önkormányzatok támogatásával kapcsolatban,
miután azoknak is átláthatóan kell működniük, amihez stabil forrásokra van szükség. Megjegyezte, léteznek olyan települések ma Magyarországon, amelyek egyetlen fillér állami támogatást – a kötelező állami feladataikhoz – nem kapnak, miközben a törvény által garantált bevételeikből is elvonnak. Nem látja továbbá, hogy az elmaradott térségek fölzárkóztatása megtörténne.
A források szűkülnek, a feladatok megmaradnak, vagy növekednek
– így reagált Gémesi György, a Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke arra, hogy a jövő évi költségvetésben nem szerepel az önkormányzatok közösségi közlekedéséhez nyújtott központi támogatás.
„Korábban, amikor mintegy 30–35 milliárd forinttal támogatta a közösségi közlekedést a kormány, annak 80 százaléka a fővárosnak, 20 százaléka a vidéknek ment. Most már ez sem megy, holott az önkormányzatoknak kötelező feladatként kell ezt megoldaniuk.” Félelme szerint emiatt a közlekedés struktúrájában történhetnek változások, adott esetben járatkimaradásokat és -összevonásokat eredményezve, hogy a rendelkezésre álló források elegendőek legyenek a feladat elvégzésére.
Gémesi György kiemelte, a 69 önkormányzatnak korában adott kormányzati forrás eddig sem volt elengedő a helyi közlekedési közlekedésre, de legalább segítette őket a működtetésben. A szövetség tagjai közül többek között Szegedet, Miskolcot, Szombathelyt és Hódmezővásárhelyt is érinti az elvonás, aminek azonban véleménye szerint
a lakosok lesznek a legnagyobb vesztesei.