INFORÁDIÓ 
2019. december 10. kedd
Judit

pisa-felmérés

oktatás

szövegértés

matematika

természettudomány

Kis javulás van, kitörés nincs az új PISA-eredmények alapján

Kis javulás van, kitörés nincs az új PISA-eredmények alapján

Infostart

A magyar diákok teljesítménye minimálisan javult a három évvel ezelőtti állapothoz képest, de nem közelíti meg a 2000-es évek előtt mért szintet. Maruzsa Zoltán kiemelte: Magyarország eredménye megközelíti a világ legfejlettebb országait tömörítő OECD átlagát, kevesebb az iskolai hiányzás és a magyar tanulók 68 százaléka nyilatkozott úgy, hogy elégedett az életével.

A "nemzetközi tanulói teljesítménymérés programját", vagyis a PISA-mérést a legfejlettebb országokat tömörító OECD a kilencvenes évek végén hívta életre. Ez a legismertebb rendszer arra, hogy sztenderd teszttel mérjék a tanulók teljesítményét. A nagyszabású programban az OECD-tagországokon kívül számos partnerország is részt vesz. A mérést 3 évente végzik el.

A teszteket kitöltők a természettudományos, a matematikai és a szövegértési kompetenciáikról adnak számot.

A magyar diákok a 2018-as mérésen a 2015-öshöz képest

  • szövegértésből 470-ről 476 pontra,
  • matematikából és természettudományos műveltségből egyaránt 477-ről 481 pontra

javítottak. A javulás minimális, és inkább stagnálásnak tekinthető annak fényében, hogy a magyar diákok egyik eredménnyel sem érik el az OECD-átlagot.

Az OECD részletes elemzést is közölt a beérkezett adatok alapján, többek között olyan fókusszal is, mint a hátrányos helyzetű diákok és települések eredményei, a nemek közti eltérések vagy a karriertervek.

Néhány témával kapcsolatban Magyarországot is megemlítették

Az elemzés rámutatott, hogy a nagyon rosszul teljesítő diálok egy-egy meghatározott iskolatípusban vagy földrajzi területen találhatók. Ez a magyar oktatási rendszeren kívül a németre, a szlovákra, a hollandra és a törökre is jellemző.

A rossz háttérből érkező gyerekek adott iskolatípusokba tömörülnek.

Magyarországon kiemelkedően nagy mértékben függ az iskolai teljesítmény a szociális háttértől. Jól példázza ezt, hogy

átlagosan 170 pont különbség van Magyarországon a legrosszabb és a legjobb szociális háttérből származó gyerekek szövegértési teljesítménye között.

Magyarországon a lányokat kevésbé motiválják, hogy matematikából vagy természettudományokból jól teljesítsenek - ebben a többi országhoz képest nálunk kiemelkedő a gyerekek nemek szerinti megkülönböztetése.

Az is kiderült, hogy

csökkent a szövegértési képességekben a nemek közti különbség, de nem a fiúk teljesítménye javult, hanem a lányoké romlott.

Továbbra is távol vagyunk a 2000 előtti szinttől

Magyarország az összesített rangsorban

  • matematikából a 2003-as 25.-ről 2012-re a 37. helyre esett vissza, és ezen a helyezésén 3 évvel később sem sikerült javítania.
  • Olvasási készségek terén még többet romlott a 15 évesek eredménye: míg 2003-ban még a 23., 2015-ben már csak a 40. helyre volt elég a teljesítményük.
  • A természettudományos műveltségben a 20. helyről a 35-re esett vissza Magyarország.

A 2018-as számok alapján a magyar diákok teljesítménye:

  • szövegértésből 33. hely (+7 helyezés),
  • matematikából 36. hely (+1),
  • természettudományokból 32. helyezés (+3).

Az eredmények azonban meg sem közelítik a 2000-es években mért szintet.

Szövegértés Matematika Természettudományok
2003 482 490 503
2006 482 491 504
2009 494 490 503
2012 488 477 494
2015 470 477 477
2018 476 481 481

Nyitókép: Pexels
A címlapról ajánljuk

INFOSTART
 
INFORÁDIÓ
PARTNEREINK
Sixt    iCom
infostart
AZ INFORÁDIÓ HÍRPORTÁLJA 
 
 

A médiaszolgáltatási tevékenységét a Médiatanács a Magyar Mecenatúra Program keretében támogatja.

NMHH
Az Év Honlapja 2018