Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
Nyitókép: Pexels

Kis javulás van, kitörés nincs az új PISA-eredmények alapján

A magyar diákok teljesítménye minimálisan javult a három évvel ezelőtti állapothoz képest, de nem közelíti meg a 2000-es évek előtt mért szintet. Maruzsa Zoltán kiemelte: Magyarország eredménye megközelíti a világ legfejlettebb országait tömörítő OECD átlagát, kevesebb az iskolai hiányzás és a magyar tanulók 68 százaléka nyilatkozott úgy, hogy elégedett az életével.

A "nemzetközi tanulói teljesítménymérés programját", vagyis a PISA-mérést a legfejlettebb országokat tömörító OECD a kilencvenes évek végén hívta életre. Ez a legismertebb rendszer arra, hogy sztenderd teszttel mérjék a tanulók teljesítményét. A nagyszabású programban az OECD-tagországokon kívül számos partnerország is részt vesz. A mérést 3 évente végzik el.

A teszteket kitöltők a természettudományos, a matematikai és a szövegértési kompetenciáikról adnak számot.

A magyar diákok a 2018-as mérésen a 2015-öshöz képest

  • szövegértésből 470-ről 476 pontra,
  • matematikából és természettudományos műveltségből egyaránt 477-ről 481 pontra

javítottak. A javulás minimális, és inkább stagnálásnak tekinthető annak fényében, hogy a magyar diákok egyik eredménnyel sem érik el az OECD-átlagot.

Az OECD részletes elemzést is közölt a beérkezett adatok alapján, többek között olyan fókusszal is, mint a hátrányos helyzetű diákok és települések eredményei, a nemek közti eltérések vagy a karriertervek.

Néhány témával kapcsolatban Magyarországot is megemlítették

Az elemzés rámutatott, hogy a nagyon rosszul teljesítő diálok egy-egy meghatározott iskolatípusban vagy földrajzi területen találhatók. Ez a magyar oktatási rendszeren kívül a németre, a szlovákra, a hollandra és a törökre is jellemző.

A rossz háttérből érkező gyerekek adott iskolatípusokba tömörülnek.

Magyarországon kiemelkedően nagy mértékben függ az iskolai teljesítmény a szociális háttértől. Jól példázza ezt, hogy

átlagosan 170 pont különbség van Magyarországon a legrosszabb és a legjobb szociális háttérből származó gyerekek szövegértési teljesítménye között.

Magyarországon a lányokat kevésbé motiválják, hogy matematikából vagy természettudományokból jól teljesítsenek - ebben a többi országhoz képest nálunk kiemelkedő a gyerekek nemek szerinti megkülönböztetése.

Az is kiderült, hogy

csökkent a szövegértési képességekben a nemek közti különbség, de nem a fiúk teljesítménye javult, hanem a lányoké romlott.

Továbbra is távol vagyunk a 2000 előtti szinttől

Magyarország az összesített rangsorban

  • matematikából a 2003-as 25.-ről 2012-re a 37. helyre esett vissza, és ezen a helyezésén 3 évvel később sem sikerült javítania.
  • Olvasási készségek terén még többet romlott a 15 évesek eredménye: míg 2003-ban még a 23., 2015-ben már csak a 40. helyre volt elég a teljesítményük.
  • A természettudományos műveltségben a 20. helyről a 35-re esett vissza Magyarország.

A 2018-as számok alapján a magyar diákok teljesítménye:

  • szövegértésből 33. hely (+7 helyezés),
  • matematikából 36. hely (+1),
  • természettudományokból 32. helyezés (+3).

Az eredmények azonban meg sem közelítik a 2000-es években mért szintet.

Szövegértés Matematika Természettudományok
2003 482 490 503
2006 482 491 504
2009 494 490 503
2012 488 477 494
2015 470 477 477
2018 476 481 481

Címlapról ajánljuk
Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Az amerikai elnök teljes olajblokádot hirdetett Venezuela ellen, hadihajókkal zárná el az ország fő bevételi forrását. Szakértők szerint a gazdasági nyomás egyedül nem biztos, hogy elég lesz a rendszer megdöntéséhez.

Az EU nem ezt az utat tervezte Ukrajna támogatására - Merz ennek ellenére elégedett

A zárolt orosz vagyon érintetlen maradt, a tagállamok három kivétellel Ukrajna 90 milliárd eurós támogatásában állapodtak meg. Legalábbis a nyilvánosság előtt ezzel a német kancellár is elégedett volt, noha az eredményhirdetésig az ellenkezőjét remélte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Így vált jelképes támogatássá a családi pótlék

Így vált jelképes támogatássá a családi pótlék

A családi pótlék történetéről szóló kétrészes cikksorozatunk első részében a családi pótlék kialakulását tekintettük át egészen a rendszerváltásig. Ennek a támogatásnak a története jól mutatja, hogyan lett egy szűk körű, szociális indíttatású juttatásból olyan univerzális ellátás, amely évtizedeken át jelentős segítséget nyújtott a magyar családoknak. A 20. század során a jogosultak köre folyamatosan bővült, egyes időszakokban a családi pótlék a háztartások bevételének meghatározó részét képezte. A nyolcvanas évek végére pedig elérte a csúcspontját: minden gyermek után, munkaviszonytól függetlenül járt, és összege viszonylag jelentősnek számított. Mindez azonban éles kontrasztban áll a jelenlegi helyzettel, amikor az összeg évtizedek óta változatlan, és reálértékben szinte eltűnt a családok költségvetéséből. Felmerül a kérdés: hogyan jutottunk el idáig, és milyen társadalmi, gazdasági tényezők vezettek ahhoz, hogy a családok egykori védőhálója mára szinte jelképes támogatássá zsugorodott?

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×