Aggasztó adatok derültek ki az Állami Egészségügyi Ellátó Központ (ÁEEK) Emberi Erőforrás-fejlesztési Főigazgatósága által készített felmérésből, amelyben a rezidenseket kérdezték a szakképzésről. Az online kérdőívekkel 2000 fiatal orvost értek el, a kérdésekre 350 fő válaszolt. Erről Páva Hanna főigazgató-helyettes beszélt a Magyar Kórházszövetség XXX. Kongresszusán, Egerben, az elhangzottakról a Medicalonline számolt be.
A rezidensek fontosnak tartanák, hogy értékeljék a munkájukat, ennek ellenére mindössze 45 százalékuk kap visszajelzést tutorától a gyakornoki munkájáról: 38,8 százalékuk a rezidenskollégáktól, 30 százalék viszont senkitől nem kap visszacsatolást a képzés során elvégzett feladatairól, vagyis arról, hogy mit és hogyan csinál.
Páva Hanna szerint
ez komoly minőségi, és betegbiztonsági kockázatot jelent,
ezért a minőségbiztosítási kérdésekkel január 1-je óta foglalkozó főigazgatóságuk szeretne nagyobb figyelmet fordítani erre a területre.
A rezidensek 52 százalékát a tutora nem számoltatja be az elvégzett munkájáról, csupán 38 százalék válaszolta azt a kérdőívben, hogy rendszeresen vagy időnként referál.
A szakorvosjelöltek kétharmada elégedett a képzés során kapott feladatokkal, azonban az is előfordul, hogy beteghordói és adminisztrációs munkákat osztanak rájuk, másoktól pedig sokkal többet vártak, mint amit a kompetenciáik lehetővé tettek.
A rezidensek 80 százaléka hetente három alkalommal, vagy annál többet ügyel, 80 százalékuknál van szakmai felügyelet, másutt csak formális, de olyan intézmény is akad, ahol
kifejezetten jelezték a gyakornoknak, hogy ne is keressék a felügyelő orvost.
Hatékonyabbá kell tenni a tutori rendszert, a lehetőségeket az egyetemekkel és kórházakkal közösen tekintené át a főigazgatóság - a vezető rezidensi rendszer általános bevezetése ebben is rendet vághatna a főigazgató-helyettes szerint. Mindez arra utal, hogy
nyitott kapukat dönget a Magyar Rezidens Szövetség (MRSZ), amikor a vezető rezidensi rendszer kialakítását szorgalmazza.
A szervezet elnöke, Sipka Balázs arról számolt be a konferencián, hogy a rendszer kísérleti pilotja több hazai egyetemen is folyik. Céljuk olyan önszerveződő, önsegítő közösségek létrehozása, amely megszilárdítja a mentorálás kultúráját a rezidensek körében.