Kétlépcsős javaslatot terjeszt a főváros a kormány elé a dugódíjról - jelentette be Tarlós István főpolgármester.
"Az egyik javaslat szerint Budapest teljes közigazgatási területén kerülne alkalmazásra egy Budapest matrica - ami egyébként minden megyében van -, a Budapest matrica éves ára 5000 forint lenne, a havi matrica pedig 450-500 forintos áron kerülne meghatározásra" - közölte a főpolgármester.
Az elképzelés szerint a matricából 7-800 millió forintos bevétel keletkezhetne, ám ha a budapesti lakosokra is kiterjesztenék, akkor ez akár a 2,5 milliárd forintot is elérhetné.
A másik javaslat értelmében az imént említett Budapest matrica mellett kijelölnének egy belvárosi zónát is, amelyen belül szintén fizetni kellene az autósoknak, ennek összegéről azonban még nem esett szó - fogalmazott a főpolgármester.
"A belső zónahatárról még mindig van legalább két elképzelés, én egy szűkebbet akarok, tehát, ha lesz ez a közigazgatási határ, ezzel a szerénynek mondható díjjal, akkor én úgy gondolom, hogy nem szabad egy széles belvárosi zónát kiépíteni, akkor ez a Hungária körgyűrű ez megítélésem szerint egyáltalán nem fog realizálódni, hanem egy városmag az, amiről beszélhetünk" - jelezte Tarlós István.
A főpolgármester kiemelte, hogy a dugódíjra a korábbi városvezetés vállalt kötelezettséget, ennek megszegése pedig veszélyeztetné a 4-es metró megépítésére kapott uniós támogatásokat.
"Az az én személyes véleményem, hogy a dugódíj nem lesz elkerülhető" - mondta Tarlós István.
A díjfizetés ellenőrzése a BKK feladata lesz, ám azt nem részletezte, hogy milyen technikával fogják végrehajtani.
"Kerülőcsatornákon, nem a gépjármű-tulajdonosokra értem a kifejezést, hanem a csatornákra, hogy ilyen sunyi csatornákon nem lehet suttyomban majd besurranni a városba, amennyiben ez a döntés megszületik" - fogalmazott a főpolgármester.
A bevezetés pontos határidejére vonatkozó kérdésre Tarlós István időt kért, míg a kormány elé kerülnek az önkormányzat javaslatai. A dugódíj mellett egyébként a főváros azt kéri levélben a kabinettől, hogy növelje az állam hozzájárulásait az agglomerációs tömegközlekedési szolgáltatások esetében vagy vegye át a szolgáltatásokat, vizsgálja felül és ha lehet szűkítse az utazási kedvezmények körét és növelje a fővárosi tömegközlekedés finanszírozását.
A közműcsatlakozási lehetőségeket meghagyták, a szociális blokkok gyakorlatilag bármelyik nap visszaállíthatóak - mondta Tarlós István. Hozzátette: ma ugyan nyugalom van, de "ki tudja, mi lesz holnapután".
Hanganyag: Sigmond Árpád