eur:
389.49
usd:
361.89
bux:
68002.24
2024. május 5. vasárnap Adrián, Györgyi

Távozott a 4-es metró független mérnöke

Az Index információi szerint felmondott a 4-es metró független ellenőrző mérnöke, Jávor Péter, aki szakmai vitába keveredett Klados Gusztávval, a DBR Metró projektigazgatójával. Távozásának oka az, hogy úgy érezte, kifogásait és javaslatait nem veszik figyelembe. A két szakember főleg a Gellért téri állomásnál történt problémák kezelésében nem értett egyet.

A BKV néhány nappal ezelőtti felügyelőbizottsági ülésén Jávor Péter, a 4-es metró felügyelőbizottság által megbízott független mérnöke bejelentette, hogy nem kívánja tovább ellátni ezt a feladatot - értesült az Index. Indokai szerint szakmai észrevételeit, kifogásait és javaslatait a metró építésekor - főleg a Gellért téri problémáknál -, nem vették figyelembe.

A beruházótól független ellenőrző mérnök megbízását az Európai Beruházási Bankkal kötött hitelszerződés írja elő, ez a bank finanszírozza jelentős részben a metróépítést.

A független mérnök elsősorban azt kifogásolta, hogy a DBR Projektigazgatóság hogy járulhatott hozzá egy olyan műszaki megoldáshoz a Gellért téri úgynevezett átkötő (vonatfordító) alagútnál, amelyet életveszélyesnek minősített - írja az Index.

Az alagútfúró pajzsokat augusztusban állította le a közlekedési hatóság a Gellért térnél, a kivitelező Bamco ugyanis az eredeti tervhez képest nem épített meg egy átkötő alagutat, hanem azt később, a metrópajzsok áthaladása után kívánta volna megépíteni. A későbbi építés azonban a DBR Projektigazgatóság szerint a megengedettnél nagyobb süllyedéseket, ezáltal épületkárokat okozhatott volna, egy esetleges omlás pedig a járókelők, valamint az alagútban dolgozók életét veszélyeztette volna.

Végül a Bamco és a DBR megegyezett, és a jelenlegi, a közlekedési hatósághoz beadott tervek szerint mégiscsak a pajzsok áthaladása után lesz megépítve az átkötő alagút, ami azt is jelenti, hogy a pajzsok hamarosan elindulhatnak.
A független mérnök abban látja a másik problémát, hogy ha a pajzsok elindulnak, és akkor érnek oda a Fővám téri állomáshoz, amikor az még nem kész a pajzs fogadására, akkor a BKV-hoz tartozó DBR-nek napi 50 millió forint kötbért kell kifizetnie a Bamco számára.

Az Index úgy tudja, hogy a DBR álláspontja most az, hogy a Gellért téri átkötő alagút mégis a pajzsok áthaladása után épülhet meg, ám az eredeti Bamco-tervhez képest egy kevésbé veszélyes munkamódszerrel. Az átkötő alagút megépítése ugyanis nyolc hónapig tart, és ha a pajzsoknak meg kellene várni a befejezést a Gellért téren, akkor az összes pesti állomás és az egész beruházás csúszna több hónappal, aminek szintén jelentős kötbérterhei lennének a BKV számára.

A független mérnök kifogásolta azt is, hogy a metróalagutat elépítették. Az Index úgy tudja, hogy több úgynevezett elépítés történt, de a hibákat sikerült helyrehozni úgy, hogy a megépült alagút után tervezték meg a végleges vágánytengelyt.

Az Index megkérdezte az ügyben a DBR Metró Projektigazgatóságot, ahol azt válaszolták, hogy a 4-es metró első szakaszának beruházói feladatairól szóló, a Fővárosi Önkormányzat és a BKV Zrt. között létrejött szerződés értelmében a BKV a főváros egyetértésével alkalmaz egy független ellenőrző mérnököt a beruházói döntések és a beruházás megvalósításának ellenőrzése érdekében. Ezt a Főváros által az Európai Beruházási Bankkal között hitelszerződés is előírja.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.06. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. május 5. 11:53
×
×
×
×