Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
autóipar robotok robotizáció autógyártás // Digital generated welding robots with car body on production line
Nyitókép: xia yuan/Getty Images

Szlovákia már vészforgatókönyvekkel készül a nagy autóipari válságra

Robert Fico szlovák miniszterelnök szerint a szlovák autóipar problémáiról szóló különleges kormányülésre 2025 július elején kerülhet sor. Ezt azután jelentette be, hogy találkozott az autóipari szektor képviselőivel. Azt is hozzátette, hogy a szlovákiai autógyárakat érintő problémák – köztük az amerikai vámok – kezelésére szolgáló rövidített munkahét kérdése már a májusi parlamenti ülésszakon napirendre kerülhet.

A gépjárműipar kulcsszerepet játszik a szlovák gazdaságban, Robert Fico miniszterelnök ezért hangsúlyozta, hogy közösen küzdenek a magas energiaárakkal, amelyekre az Európai Unió nem kínál gyakorlati megoldásokat. A kormányfő szerint épp ellenkezőleg: Brüsszel a keleti irányból történő energiaellátás leállítására gyakorolt nyomással tovább emeli a gáz árát, ami az elektromos áram árára is hatással van.

A szlovák autóipari vezetők a kormányhivatalban tett látogatás során arra is felhívták a figyelmet, hogy hiányosságok vannak a megfelelő képzettségű munkaerő biztosításában, beleértve a külföldről érkező munkavállalókat is. Figyelmeztettek továbbá az ipari hulladék kezelésében felmerülő specifikus problémákra. A találkozón a legnagyobb figyelmet a 25 százalékos amerikai vámok kérdése kapta, amelyek az Európában gyártott autókat érintik.

„Az amerikai vámok komolyan veszélyeztetik a munkahelyeket Szlovákiában. Ezért arról is beszéltünk, hogy a jelenlegi helyzetben talán célszerűbb lenne részleges munkabért biztosítani azoknak a munkavállalóknak, akik a megrendelések hiánya miatt nem tudnak visszatérni a gyártósorokhoz, ahelyett, hogy elbocsátanánk őket, ami komoly társadalmi következményekkel járna” – hangsúlyozta Robert Fico.

A miniszterelnök közölte, intenzíven vizsgálják a megfelelő jogszabályi és pénzügyi lehetőségeket a kurzarbeit bevezetésére vonatkozó törvénymódosításokhoz. A munkaügyi minisztériumban már el is kezdték a részletek kidolgozását. Eszerint

az állam a bér 60 százalékát, a munkáltató pedig 20 százalékát fizeti.

A támogatás vagy hat hónapig tartó folyamatos időszakra, vagy két évre elosztva vehető igénybe. A rövidített munkaidős foglalkoztatás idén 167 millió euróval terheli meg a költségvetést, ugyanakkor ehhez az alaphoz csak az amerikai vámok fennmaradása esetén lehet nyúlni.

Pavol Prepiak, a Szlovák Autóipari Szövetség ügyvezető alelnöke szerint a legpesszimistább forgatókönyv szerint tízezer állás kerülhet veszélybe a szlovák autóiparban Donald Trump vámjai miatt. A szlovákiai autógyárak gazdasági eredményeire gyakorolt hatásait szerinte egyelőre nem lehet megbecsülni. Az alelnök az autógyárak versenyképességének megőrzésére hívta fel a figyelmet. Szerinte ezen a téren gondot jelentenek a foglalkoztatási költségek, ugyanis a szlovákiai adó- és járulékterhek a legmagasabbak a V4-es országokban.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×