A gépjárműipar kulcsszerepet játszik a szlovák gazdaságban, Robert Fico miniszterelnök ezért hangsúlyozta, hogy közösen küzdenek a magas energiaárakkal, amelyekre az Európai Unió nem kínál gyakorlati megoldásokat. A kormányfő szerint épp ellenkezőleg: Brüsszel a keleti irányból történő energiaellátás leállítására gyakorolt nyomással tovább emeli a gáz árát, ami az elektromos áram árára is hatással van.
A szlovák autóipari vezetők a kormányhivatalban tett látogatás során arra is felhívták a figyelmet, hogy hiányosságok vannak a megfelelő képzettségű munkaerő biztosításában, beleértve a külföldről érkező munkavállalókat is. Figyelmeztettek továbbá az ipari hulladék kezelésében felmerülő specifikus problémákra. A találkozón a legnagyobb figyelmet a 25 százalékos amerikai vámok kérdése kapta, amelyek az Európában gyártott autókat érintik.
„Az amerikai vámok komolyan veszélyeztetik a munkahelyeket Szlovákiában. Ezért arról is beszéltünk, hogy a jelenlegi helyzetben talán célszerűbb lenne részleges munkabért biztosítani azoknak a munkavállalóknak, akik a megrendelések hiánya miatt nem tudnak visszatérni a gyártósorokhoz, ahelyett, hogy elbocsátanánk őket, ami komoly társadalmi következményekkel járna” – hangsúlyozta Robert Fico.
A miniszterelnök közölte, intenzíven vizsgálják a megfelelő jogszabályi és pénzügyi lehetőségeket a kurzarbeit bevezetésére vonatkozó törvénymódosításokhoz. A munkaügyi minisztériumban már el is kezdték a részletek kidolgozását. Eszerint
az állam a bér 60 százalékát, a munkáltató pedig 20 százalékát fizeti.
A támogatás vagy hat hónapig tartó folyamatos időszakra, vagy két évre elosztva vehető igénybe. A rövidített munkaidős foglalkoztatás idén 167 millió euróval terheli meg a költségvetést, ugyanakkor ehhez az alaphoz csak az amerikai vámok fennmaradása esetén lehet nyúlni.
Pavol Prepiak, a Szlovák Autóipari Szövetség ügyvezető alelnöke szerint a legpesszimistább forgatókönyv szerint tízezer állás kerülhet veszélybe a szlovák autóiparban Donald Trump vámjai miatt. A szlovákiai autógyárak gazdasági eredményeire gyakorolt hatásait szerinte egyelőre nem lehet megbecsülni. Az alelnök az autógyárak versenyképességének megőrzésére hívta fel a figyelmet. Szerinte ezen a téren gondot jelentenek a foglalkoztatási költségek, ugyanis a szlovákiai adó- és járulékterhek a legmagasabbak a V4-es országokban.







