Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
A VW Slovakia által közreadott felvételen egy készülő jármű látható a német Volkswagen autógyár pozsonyi összeszerelő üzemének festőkamrájában 2010. november 5-én.
Nyitókép: MTI/VW Slovakia

Bizonytalan jövő elé néznek a szlovákiai autógyárak

A szlovákiai autógyárak lassan kezdenek magukhoz térni a koronavírus okozta sokk hatása alól, a jövőt illetően azonban nagy a bizonytalanság. A nagyszombati üzem vezetése szerint fennállásuk óta ez volt a legnagyobb válság, és a veszteségeket idén már nem tudják pótolni. Egyelőre őszig vannak megrendeléseik.

A koronavírus-járvány miatt leállt a termelés a nagyszombati PSA Peugeot Citroën gyárban, és ez azt jelentette, hogy 72 ezer autóval kevesebb készült el. Ezt a veszteséget az év végéig már nem képesek bepótolni. Martin Dzama vezérigazgató-helyettes beismerte, ha a konszern nem dönt egy új modell gyártásáról Nagyszombatban, nehezen tudja elképzelni a gyár további működését. Ha beigazolódnak a vezérigazgatóhelyettes félelmei, akkor

a nagyszombati PSA lehet az első szlovákiai autógyár, amelyet a járvány miatt be kell zárni.

A gyárban jelenleg 4500 ember dolgozik.

A csaknem két hónapig tartó gyártáskiesés a többi autógyárat is negatívan érintette. A Zsolna melletti KIA-gyárban még mindig csak két műszakban dolgoznak.

„2020 első félévében a KIA Motors Slovakia több mint 131 ezer autót gyártott” – mondta Ján Kravčák szóvivő. „Ez a tavalyi év hasonló időszakához képest 27 százalékos csökkenést jelent” – tette hozzá.

A Nyitra melletti Jaguar-Land Rover esetében is hasonló a helyzet. „Az utóbbi negyed évben, vagyis március végéig az eladás 39 százalékkal esett vissza, de azt látjuk, hogy a kínai piac lassan magához tér, és Nyitrán a gyártás a világban kialakult helyzethez igazodik” – nyilatkozta Miroslava Remenárová, a cég külkapcsolatokért felelős munkatársa.

Őszig az autógyáraknak még vannak terveik, de a folytatás bizonytalan.

A nagyszombati PSA Peugeot Citroën gyár vezérigazgatója, Stefan Bonomo, úgy látja, vannak ugyan megrendeléseik, amelyekkel őszig működni tudnak, de nehéz megjósolni, mi lesz azután, mert senki nem tudja megmondani, hogyan alakul a pandémia.

A pozsonyi Volkswagenben egy új modellnek egy meglevő gyártósorba való integrálására készülnek, és őszre várható a gyártás kezdete. A szlovákiai autógyárakban a járvány miatt nem voltak elbocsátások. Arra számítanak, hogy a biztonság érdekében az autók iránti kereslet fokozatosan növekedni fog.

Címlapról ajánljuk
Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Az amerikai elnök teljes olajblokádot hirdetett Venezuela ellen, hadihajókkal zárná el az ország fő bevételi forrását. Szakértők szerint a gazdasági nyomás egyedül nem biztos, hogy elég lesz a rendszer megdöntéséhez.

Az EU nem ezt az utat tervezte Ukrajna támogatására - Merz ennek ellenére elégedett

A zárolt orosz vagyon érintetlen maradt, a tagállamok három kivétellel Ukrajna 90 milliárd eurós támogatásában állapodtak meg. Legalábbis a nyilvánosság előtt ezzel a német kancellár is elégedett volt, noha az eredményhirdetésig az ellenkezőjét remélte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Így vált jelképes támogatássá a családi pótlék

Így vált jelképes támogatássá a családi pótlék

A családi pótlék történetéről szóló kétrészes cikksorozatunk első részében a családi pótlék kialakulását tekintettük át egészen a rendszerváltásig. Ennek a támogatásnak a története jól mutatja, hogyan lett egy szűk körű, szociális indíttatású juttatásból olyan univerzális ellátás, amely évtizedeken át jelentős segítséget nyújtott a magyar családoknak. A 20. század során a jogosultak köre folyamatosan bővült, egyes időszakokban a családi pótlék a háztartások bevételének meghatározó részét képezte. A nyolcvanas évek végére pedig elérte a csúcspontját: minden gyermek után, munkaviszonytól függetlenül járt, és összege viszonylag jelentősnek számított. Mindez azonban éles kontrasztban áll a jelenlegi helyzettel, amikor az összeg évtizedek óta változatlan, és reálértékben szinte eltűnt a családok költségvetéséből. Felmerül a kérdés: hogyan jutottunk el idáig, és milyen társadalmi, gazdasági tényezők vezettek ahhoz, hogy a családok egykori védőhálója mára szinte jelképes támogatássá zsugorodott?

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×