eur:
402.37
usd:
371.5
bux:
91415.63
2025. március 29. szombat Auguszta
A VW Slovakia által közreadott felvételen egy készülő jármű látható a német Volkswagen autógyár pozsonyi összeszerelő üzemének festőkamrájában 2010. november 5-én.
Nyitókép: MTI/VW Slovakia

Bizonytalan jövő elé néznek a szlovákiai autógyárak

A szlovákiai autógyárak lassan kezdenek magukhoz térni a koronavírus okozta sokk hatása alól, a jövőt illetően azonban nagy a bizonytalanság. A nagyszombati üzem vezetése szerint fennállásuk óta ez volt a legnagyobb válság, és a veszteségeket idén már nem tudják pótolni. Egyelőre őszig vannak megrendeléseik.

A koronavírus-járvány miatt leállt a termelés a nagyszombati PSA Peugeot Citroën gyárban, és ez azt jelentette, hogy 72 ezer autóval kevesebb készült el. Ezt a veszteséget az év végéig már nem képesek bepótolni. Martin Dzama vezérigazgató-helyettes beismerte, ha a konszern nem dönt egy új modell gyártásáról Nagyszombatban, nehezen tudja elképzelni a gyár további működését. Ha beigazolódnak a vezérigazgatóhelyettes félelmei, akkor

a nagyszombati PSA lehet az első szlovákiai autógyár, amelyet a járvány miatt be kell zárni.

A gyárban jelenleg 4500 ember dolgozik.

A csaknem két hónapig tartó gyártáskiesés a többi autógyárat is negatívan érintette. A Zsolna melletti KIA-gyárban még mindig csak két műszakban dolgoznak.

„2020 első félévében a KIA Motors Slovakia több mint 131 ezer autót gyártott” – mondta Ján Kravčák szóvivő. „Ez a tavalyi év hasonló időszakához képest 27 százalékos csökkenést jelent” – tette hozzá.

A Nyitra melletti Jaguar-Land Rover esetében is hasonló a helyzet. „Az utóbbi negyed évben, vagyis március végéig az eladás 39 százalékkal esett vissza, de azt látjuk, hogy a kínai piac lassan magához tér, és Nyitrán a gyártás a világban kialakult helyzethez igazodik” – nyilatkozta Miroslava Remenárová, a cég külkapcsolatokért felelős munkatársa.

Őszig az autógyáraknak még vannak terveik, de a folytatás bizonytalan.

A nagyszombati PSA Peugeot Citroën gyár vezérigazgatója, Stefan Bonomo, úgy látja, vannak ugyan megrendeléseik, amelyekkel őszig működni tudnak, de nehéz megjósolni, mi lesz azután, mert senki nem tudja megmondani, hogyan alakul a pandémia.

A pozsonyi Volkswagenben egy új modellnek egy meglevő gyártósorba való integrálására készülnek, és őszre várható a gyártás kezdete. A szlovákiai autógyárakban a járvány miatt nem voltak elbocsátások. Arra számítanak, hogy a biztonság érdekében az autók iránti kereslet fokozatosan növekedni fog.

Címlapról ajánljuk
A német kancellár tettre kész, de nem  mindenben

A német kancellár tettre kész, de nem mindenben

Az Egyesült Államok után kezdettől fogva Németország volt az az ország, amely legtöbb fegyverrel, illetve pénzügyi segítséggel támogatta Ukrajnát. A német támogatás fő koordinátora Olaf Scholz kancellár volt, aki immár csak ügyvezetőként képviselte országát a "tettrekészek" párizs csúcstalálkozóján.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.31. hétfő, 18:00
Demkó Attila
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programvezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×