Az elmúlt években több olyan üzletet is kötöttek európai és kínai cégek, amelyek azt szolgálják, hogy az európai gyártók tartani tudják a lépést olyan kulcsfontosságú területeken, mint a szoftverek, az akkumulátorok vagy az önvezető rendszerek – írta a Portfolio.
A Volkswagen, a Mercedes-Benz, a Stellantis és a BMW egyaránt megállapodást kötött kínai csoportokkal, hogy hozzáférjenek a technológiához.
- A Volkwagen az XPenggel, a SAIC-kal, és a FAW-val;
- A Mercedes-Benz a Momentával;
- A Stellantis a Leapmotorral;
- A BMW pedig a Huawei-vel, és a CATL-lel működik együtt.
Az európai-kínai kapcsolatok szorosabbra fűzése nem csak vállalati szinten valósul meg. Az Európai Bizottság egy új szakpolitikai keretrendszer segítségével igyekszik ösztönözni a gyártók közti együttműködést. A múlt hónapban bemutatott akcióterv alapján a bizottság elő akarja írni, hogy az EU autópiacára belépő kínai cégek
közös vállalatokat hozzanak létre az európai gyártókkal, vagy licenszeljék nekik a technológiájukat.
A portál rámutat: Kínában évtizedeken keresztül előírás volt, hogy a külföldi autógyártók csak közös vállalat (joint venture) formájában léphetnek be a piacra, legfeljebb 50 százalékos részesedéssel ezekben a cégekben. Ez a szabály a '90-es évektől volt érvényben, és célja az volt, hogy a kínai ipar technológiai tudást szerezzen a nyugati gyártóktól.