2024. április 26. péntek Ervin
Nyitókép: Pixabay.com

Védhet a koronavírustól az anyatej és a magzatvíz

Egy oldott formában a magzatvízben és és anyatejben is jelen levő fehérje lehet a kulcs.

A SARS-CoV-2 a sejtekbe történő bejutását az ACE2, a CD26, a CD147 és az NRP1 membránhoz kötött receptorok segítik: korábbi tanulmányok ugyanakkor kimutatták, hogy az ACE2 fehérje oldható formái csaliként működhetnek, a folyadékokban csapdába ejtik a vírust, így megakadályozva, hogy az megfertőzze a sejteket.

A Swansea-i Egyetem és az Aberdeeni Egyetem új, közös kutatása a pandémia ideje előtt adományozott és aztán archivált anyatej és magzatvíz felhasználásával mérte meg ezeknek az oldható receptoroknak a jelenlétét, és magas koncentrációt talált, írja a MedicalXpress.

Képalkotó vizsgálatok során a kutatócsapat felfedezte, hogy a receptorok eltérő molekulahosszúságokban léteznek.

Az oldott receptoroknak az anyatejben és a magzatvízben való nagy mértékű jelenléte csaliként működhet.

Ez segíthet megmagyarázni azt, miért van magzatok és csecsemők esetén csekély esélye a koronavírussal való megfertőződésre, illetve a súlyos lefolyású betegség kialakulására.

"A csecsemők születésük előtt és után viszonylag védettek a SARS-CoV-2-vel szemben: friss eredményeink fényt deríthetnek arra, ez miért van így, tovább erősítve azt az érvet, hogy

a szoptatás előnyösebb másféle táplálásnál,

ezért annak segítése létfontosságú" - mondja April Rees, a Swansea Egyetem doktorandusza és biokémia oktatója elmondta.

Stephen Turner professzor, a Royal Aberdeen Gyermekkórház gyermekgyógyász szakorvosa és az Aberdeeni Egyetem tiszteletbeli professzora szerint lényeges, hogy az állapotos nők beadassák a koronavírus elleni védőoltást, hogy magukat és gyermekeiket is megvédjék a fertőzéstől.

A kutatócsoport reméli, hogy izolálni tudja a fehérje különböző izoformáit, hogy azonosíthassák, melyik az legoptimálisabb a vírus megkötésére, értékelve, hogy az anyatej és a magzatvíz gátolja-e a vírus sejtekbe való bejutását.

Egy mandátumot szerezhet az EP-választáson a Magyar Szövetség

Ha áprilisban tartották volna az európai parlamenti választást Szlovákiában, akkor azt az ellenzéki Progresszív Szlovákia nyerte volna a szavazatok 27 százalékával. A hármas kormánykoalíció két pártja, a Smer és a Hlas 15, ill. 14 százalékot ért volna el – derült ki a legfrissebb közvéleménykutatás eredményeiből. A felmérés szerint a Magyar Szövetségnek is sikerülne egy képviselőt kijuttatnia Brüsszelbe.

Bóka János az Arénában: igazodás vagy újraegyesítés, ez az unió nagy kérdése

Mi az Európai Uniót egy szerződéses alapokon nyugvó szabályrendszerre épülő együttműködésnek tekintjük, ebbe az állandó közös hitelfelvétel, a közös eladósodás, a fiskális föderalizmus nem fér bele – mondta Bóka János az InfoRádió Aréna című műsorában. Az európai uniós ügyekért felelős miniszter beszélt az EP-választás tétéjéről, az unió jövőjéről és az EU-tagság húszéves mérlegéről is.
2024.04.26. péntek, 18:00