Infostart.hu
eur:
363.61
usd:
314.88
bux:
149906.03
2026. augusztus 12. szerda Klára

Több zöldséget ettek a neandervölgyiek, mint azt eddig hitték

Nagyobb részét képezték a zöldségek a mai Spanyolország területén élt neandervölgyiek étrendjének, mint azt eddig feltételezték - szakértők fosszilis ürülékmaradványok alapján jutottak erre a következtetésre.

A Spanyolország keleti részén lévő El Salt barlangjaiban talált leletek korát mintegy ötvenezer évesre becsülték. Így az innen vett öt talajminta a valaha talált legrégebbi emberi széklet, jócskán megelőzve a modern embertől (Homo sapiens) származó más fekáliamaradványokat, amelyeket egyiptomi múmiákban és ókori görög latrinákban találtak.

Ainara Sistiaga, a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) kutatója munkatársaival a maradványokban olyan anyagok után kutatott, amelyek a hús és zöldségek fogyasztására jellemző. A hús esetében ez az anyag a koprosztanol, amely a koleszterin feldolgozásakor keletkezik. A zöldség fogyasztására pedig az abban gyakori 5 béta-sztigmaszterol nevű anyag jelenléte utal.

A szakértőknek a Plos One című szaklapban megjelent tanulmánya szerint a neandervölgyi emberek székletének nagy része húsból áll, de egyértelmű jelei vannak a zöldségnek is. A növényi táplálék aránya nagyobb a korábban feltételezettnél. A korábbi elemzési módszerek elsősorban a megemésztett fehérjére koncentráltak, ez az eljárás alulbecsülte a növényi hányadot.

Fogkőelemzések is utaltak arra, hogy a neandervölgyiek fogyasztottak zöldséget is, de az ürülék megvizsgálása szolgáltatta az első közvetlen bizonyítékot - írják a szakértők.

A Homo neanderthalensis, a modern ember kihalt rokona mintegy 230-40 ezer éve élt Eurázsiában. A tudósok szerint kihalásában nagy szerepet játszott főként húson alapuló táplálkozása.

Címlapról ajánljuk

Felpörög a metróhosszabbítás – itt vannak a feladatok, ingatlanokat is meg kell vennie a fővárosnak

A 3-as metró harminchat évvel ezelőtt érte el Újpest-Központot, ám a tervek ellenére sosem folytatták. A BKK előkészítette a 3-as metró káposztásmegyeri meghosszabbításának engedélyezési terveit, és a kormány által júliusban meghirdetett Baross Gábor Vasútfejlesztési Terv tartalmazza a metróvonal meghosszabbítását, első szakaszként Rákospalota-Újpestig. Sok feladat van, a határidő rövid, és a két új megállóval nem jönnek majd új szerelvények.
inforadio
ARÉNA
2026.08.12. szerda, 18:00
Ürge-Vorsatz Diána
fizikus, egyetemi professzor, az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület alelnöke
Fenyegető üzenetet küldött Putyin a Nyugatnak, Novorosszijszkban csapott le Ukrajna – Háborús híreink szerdán

Fenyegető üzenetet küldött Putyin a Nyugatnak, Novorosszijszkban csapott le Ukrajna – Háborús híreink szerdán

Vlagyimir Putyin orosz elnök a Csendes-óceáni Flottánál tartott szerdai látogatásán kilátásba helyezte, hogy amennyiben nyugati hajók lefoglalnak orosz kereskedelmi hajókat, Moszkva hasonlóképpen fog válaszolni nemcsak ugyanazon a vizeken, hanem bárhol, beleértve a Csendes-óceánt is. Az orosz elnök „kalózkodásnak” és „rablásnak” nevezte a nyugati terveket az orosz hajók lefoglalására. Szerdára virradóra robbanásokat hallottak a Fekete-tenger partján lévő orosz városban, Novorosszijszkban. A lezuhanó dróndarabok lakóépületeket is eltaláltak, egy gyermek életét vesztette. Cikkünk folyamatosan frissül az ukrajnai háború eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×