2024. április 28. vasárnap Valéria

Megakadályozható lehet a leukémia kiújulása

Brit kutatók egérkísérletekben elért felfedezése hozzájárulhat ahhoz, hogy a későbbiekben megakadályozzák az akut leukémia egyik legagresszívabb formájának kiújulását - közölte pénteken a BBC hírportálja.

A londoni King's College kutatói állatkísérletekben megtalálták a módját, hogy elpusztítsák azokat az őssejteket, amelyek fenntartják a potenciálisan halálos vérrákot, miután kiderült, hogy két meghatározott fehérje termelődésének visszaszorítása leállítja a leukémia őssejtek növekedését.

"A rákőssejtek ellenállóbbnak tűnnek a sugárterápiával és kemoterápiával szemben, mint a többi leukémia sejt, ezért eredetük, valamint annak megértése, miként ölhetjük meg őket, hatalmas lépés lesz a jövőben afelé, hogy még több ember élje túl a leukémiát" - magyarázta Peter Johnson a Cancer Research UK vezető klinikusa. A rákkutatással foglalkozó jótékonysági szervezet támogatásával végezték a most közzétett kutatást.

Az akut leukémiában szenvedő páciensek több mint 50 százalékánál visszatér a betegség, sokszor agresszívabb formában, mint a kiújulás előtt. A túlélési arány kedvezőtlen, öt év elteltével az érintettek kevesebb mint fele él. A kutatásban az MLL jelű gén mutációjával járó akut leukémiára összpontosítottak. A betegségnek ez a különösen agresszív formája felelős a gyerekkori leukémiák 70 százalékáért, és a felnőttkori akut leukémiás esetek 10 százalékáért.

A Bmi1 jelű fehérjéről már korábban is tudták, hogy kulcsszerepet játszik a rákőssejtek túlélésében és szaporodásában. A mostani kísérletekben azt mutatták meg, hogy önmagában a Bmi1 fehérje megcélzása nem elég az elfajzott őssejtek eltávolításához, ezért egy másik fehérjét, a Hoxa9-et is célba vettek.

A kutatócsoport - mely eredményét a Cell Stem Cell című szakfolyóiratban ismertette - sikeresen szorította vissza mindkét fehérje termelődését, így meggátolták a rákőssejtek növekedését.

Bizonytalan jövő: veszélybe kerülhetnek a tokaji és a villányi szőlőültetvények is

Sokkal több a megműveletlen hazai szőlőterület, mint a korábbi években. A probléma mára a nagy hagyományokkal és presztízzsel rendelkező borvidékeket is elérte. Az Agrárszektor főszerkesztője azt mondta az InfoRádióban, hogy folyamatosan romlik a munkaerő minősége is, miközben egyre több gazdaság veszteséges, így valószínűleg nehéz évek várnak a magyar borágazatra.

Meglepő eredményei lettek a nagy légkonditesztnek

A Tudatos Vásárlók Egyesülete nemzetközi együttműködésben 57, Magyarországon is megvásárolható klímaberendezést tesztelt. Az eredményekről Dénes Júlia, az egyesület munkatársa beszélt az InfoRádióban.
Évtizedes trendet fordított meg a koronavírus-válság

A Covid okozta demográfiai hatások világszerte a felnőttkori halálozás növekedését és a várható élettartam csökkenését váltották ki – állapította meg a neves brit orvosi folyóiratban, a Lancetben pár hete megjelent globális betegségteher-tanulmány (Global Burden of Diseases Study 2021), amely az 1950 és 2021 közötti időszak globális demográfiai változásait, beleértve a Covid-járvány 2020–2021-es időszakának hatásait elemezte.