2024. május 3. péntek Irma, Tímea

Genetikai okok is emelhetik a tüdőrák kockázatát

Több száz ember DNS-ének elemzése alapján olyan genetikai kockázatokat azonosítottak amerikai kutatók, amelyek jelenlétében nagyobb valószínűséggel kapnak tüdőrákot az egyébként nem dohányzó egyének is.

A The Lancet Oncology című brit orvosi folyóirat hétfői számában megjelent tanulmányban közölt adatok szerint a tüdőrákos páciensek közül világszerte tíz százalék azok aránya, akik soha nem voltak dohányosok, egész életükben száz szálnál kevesebb cigarettát szívtak el. Az arány még ennél is nagyobb Ázsiában, ahol a tüdőrák áldozatainak 30-40 százaléka soha nem volt dohányos. A genetikai okból nagyobb tüdőrákkockázatot hordozó emberek kétharmada nő.

A genetikai vizsgálatokat Ping Yang és kutatócsoportja végezte a rochesteri (Minnesota) Mayo Klinikán. 754 nem dohányzó ember genetikai állományát elemezték, akik között tüdőrákos és egészséges személyek is voltak. Megállapították, hogy a 13-as kromoszómán két olyan génvariáció lehetséges, amelyek jelenléte 60 százalékkal növeli a tüdőrák kialakulásának kockázatát.

Azt már lehet tudni, hogy e génváltozatok jelenlétében alacsonyabb a GPC5 jelű, a sejtburjánzásban szerepet játszó fehérje szintje. Az összefüggések pontosításához azonban további kutatásokra van szükség.

Egyes elképzelések szerint azoknál, akik genetikailag nagyobb kockázatnak vannak kitéve a tüdőrákra, a passzív dohányzás, a környezetei szennyezések vagy akár a humán papillomavírus (HPV) indíthatja el a folyamatot.

Szép pluszban zárt Amerika

Vegyes mozgásokat láttunk ma a nemzetközi részvénypiacokon, Európában a befektetők a Fed tegnapi üzeneteit emésztették, miközben tovább dübörgött a gyorsjelentési szezon is, például Európa legnagyobb cége, a gyógyszergyártó Novo Nordisk, valamint a Shell is ma jelentett - mindkét cég megverte az elemzői profitvárakozásokat. A vezető amerikai indexek egy százalék körüli pluszban fejezték be a napot. Ezzel a mai napi izgalmaknak még nincs vége, hiszen az amerikai zárás után jelent majd az Apple is, amely jelenleg a világ második legértékesebb cége a Microsoft után.