0
2024. május 2. csütörtök Zsigmond

Az Antarktisz sem menekülhet a klímaváltozás elől

Az Antarktisz, a bolygó egyetlen helye, mely eddig ellenállni látszott a klímaváltozásnak, szintén melegszik - állítják amerikai kutatók a Nature tudományos folyóirat legfrissebb számában.

Korábbi tanulmányok azt mutatták, hogy az Antarktisz - a Föld többi részével ellentétben - nem melegedett, hanem éppenséggel alacsonyabb hőmérsékleteket mértek a területén az utóbbi években. A most közzétett tanulmány azonban műholdas adatokkal egészítette ki az eddig ismerteket, és megállapította, hogy a többi kontinenshez hasonlóan az Antarktisz is melegszik.

A tanulmányt jegyző egyik kutató, Drew Shindell, a NASA munkatársa úgy véli, hogy a hatások kisebb része a természetes változékonyságból adódhat, ám másik hányada az üvegházhatású gázok befolyásával függ össze. A hatalmas kontinensen mindössze maroknyi megfigyelőállomás működik, ezért szükségesek a kutatók szerint műholdas adatok és matematikai képletek is a teljesebb kép kialakításához.

A kutatás szerint 1957 óta a teljes kontinens átlaghőmérséklete mintegy fél Celsius fokkal emelkedett, ezen belül az egyébként is melegebb Nyugat-Antarktisz kétszer gyorsabban, de a keleti rész átlaghőmérséklete is enyhe növekedést mutat ötven év távlatában - közölte a tanulmány vezetője, Eric Steig, a Washington Egyetem munkatársa.

"Elég jó elemzésnek látszik, de meg kell mondjam, némiképp szkeptikus maradok. Nehéz adatokat gyártani ott, ahol nincs" - véli Kevin Trenberth, az Egyesült Államok atmoszférikus kutatásokkal foglalkozó nemzeti központjának vezető éghajlatelemzője. Más kutatókat sem győztek meg a most közzétett adatok, mert műholdas méréseik nem ezt az eredményt mutatták, az Antarktiszon 1980 óta nem észlelhető melegedés. "Eltúlozza (a tanulmány) mindazt, amit az elemzésükből nyertek" - mondta Roger Pielke, a Colorado Egyetem vezető kutatója.

2024.05.02. csütörtök, 18:00