2024. május 7. kedd Gizella

Egyetlen molekula kikapcsolásával megelőzhető az allergiás roham

Egy bizonyos molekula "kikapcsolásával" véget lehet vetni a súlyos allergiás rohamoknak - állítják ausztrál kutatók.

A világon először ausztrál kutatók nem egy, hanem két molekulát is felfedeztek, amelyek, ha összeütköznek, 10-szer súlyosabb allergiás rohamot váltanak ki, mintha egymástól elszigetelve támadnának.

A megoldás az lenne, ha az IL-4 és az IL-21 névű molekulák közül az egyiket "kikapcsolnák", mert így el lehetne kerülni a súlyos allergiás rohamokat - állítja Stuart Tangye ausztrál biológus, aki szerint ez a felfedezés nagy megkönnyebbülést jelenthet az allergiától szenvedők számára, ám hozzáteszi: ez a lehetőség egyelőre csak elméletben létezik, és még hosszú időbe telhet, hogy az eredmények alapján gyógyszert fejlesszenek ki.

Dr. Tangye a Blood című folyóirat internetes oldalán publikált kutatás kapcsán elmondta: az allergiás emberek vérében nagyobb mennyiségben található meg az IgE nevű antitest, amiről az eddigi vizsgálatok már bebizonyították, hogy termelését az IL-4 molekula ösztönözni tudja. Most kiderült az is, hogy ugyanerre képes az IL-21 molekula is, ha pedig a két molekula egyesül, akkor súlyos allergiás rohamot vált ki a betegnél.

Az eddigi kezelések és gyógyszerek mindig egy-egy molekula semlegesítését célozták meg, ám most bebizonyosodott: ha a szóban forgó molekulák egyikét, vagy netán mindegyikét ki lehetne kapcsolni, akkor megszűnne az allergia.

2024.05.07. kedd, 18:00
Resperger István ezredes
a Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem Szent-István Biztonságkutató Központ igazgatója
Nagyot ralizott az OTP!

Ázsiában felemás hangulatban telt a kereskedés hétfő reggel, ezt követően Európában a múlt heti esés után szép pluszban zártak a tőzsdék, és Amerikában is az emelkedésé volt a főszerep. A hét első napján idehaza a külkereskedelmi adatokra volt érdemes figyelni, külföldön pedig nem várható nagyobb piacmozgató esemény. A magyar tőzsdén is kedvező hangulatban telt a kereskedés, elsősorban az OTP-nek köszönhetően.