2024. június 16. vasárnap Jusztin

Megtalálták a hatásos fegyvert a "szuperbaktériumok" ellen

A vulkáni agyag lehet az a fegyver, amellyel sikerülhet legyőzni a "szuperbaktériumokat", így például az antibiotikomoknak ellenálló Staphylococcus aureust (MRSA) és az Escherichia colit (E-coli). A legújabb kutatásokból ugyanis kiderült, hogy az úgynevezett francia zöld agyag 24 óra alatt a szuperbaktériumok 99 százalékát elpusztítja.

A felfedezés a kutatók reményei szerint elvezethet egy olyan antibiotikum kifejlesztéséhez, amely elpusztíthatja a "szuperbaktériumokat", s ezzel több tízezer ember életét menthetik meg minden évben világszerte.

Az első laboratóriumi kísérletek igen bíztatóak, az agyag ugyanis 24 óra alatt elpusztította a baktériumokat, miközben ugyanezen időszak alatt a nem kezelt MRSA-tenyészet a 45-szörösére nőtt. Az agyag ráadásul többféle halálos baktérium - például a szalmonella és a húsevő baktérium - ellen is hatásos.

A baktériumokban nagyrészt azért alakult ki az antibiotikum-rezisztencia, mert sokan csak addig szedik a gyógyszert, amíg rosszul érzik magukat. Az antibiotikumokból pedig mindig be kell szedni az előírt adagot, különben a célba vett baktérium "megismeri" a gyógyszert, és alkalmazkodik hozzá, így megerősödve és ellenállóbban terjed tovább.

A buruli-fekély ellen bevált

A nagyrészt szmektitet és illitet tartalmazó francia zöld agyag jótékony antibakteriális hatását Line Brunet de Course fedezte fel. A francia orvosnő a buruli-fekély kezelésére használta az agyagot Elefántcsontparton és Guineában, tapasztalatairól pedig 2002-ben számolt be az Egészségügyi Világszervezetnek, amely az eredményeket ugyan "figyelemre méltónak" minősítette, de nem adott anyagi támogatást a további vizsgálatokhoz.

A doktornő halála után a fia, Thierry keresett valakit, aki folytatná a kutatást, és végül Lynda Williams, az Arizonai Állami Egyetem munkatársa vállalta a munkát. A kutatás eredményéről hétfőn számolt be munkatársával együtt az Amerikai Geológiai Társaság denveri éves tanácskozásán.

Azt ugyan még nem tudják pontosan, milyen módon pusztítja el az agyag a baktériumokat, de az ásványszakértő Williams szerint elképzelhető, hogy nem egy összetevője a halálos a baktériumok számára, hanem a különböző összetevők és a kémiai körülmények együttesen teszik ki olyan átfogó támadásnak a baktériumot, amelynek az nem képes ellenállni.

Már félórányi vízipipázás is rendkívül káros lehet, a fogimplantátum körüli szövetet is tönkreteheti

A dohánytermékek közül a füstmentesek károsítják leginkább a fogimplantátumot – derül ki a Semmelweis Egyetem tanulmányából. Az intézmény Fogpótlástani Klinikájának docense az InfoRádióban elmondta: a dohánytermékek olyan káros anyagokat tartalmaznak, melyek a lágyszöveteknek és az alattuk lévő csontszövetnek is árthatnak, extrém esetben pedig a fogimplantátum elvesztéséhez is vezethet a dohányzás.

Marco Rossi vállalja a felelősséget a vereségért - "Hiába hívtam ki több játékost is az oldalvonalhoz"

Marco Rossi szövetségi kapitány magára vállalta a magyar labdarúgó-válogatott svájci csapattól elszenvedett 3-1-es vereségének felelősségét az Európa-bajnokság szombati napján.
2024.06.17. hétfő, 18:00