Ha csupán az égési folyamatot nézzük, a hidrogén ideális üzemanyag, ugyanis elégetésekor csak víz keletkezik. A hirdogént viszont vízből csak nagyon energiaigényes elektrolízissel lehet kinyerni.
A gáz halmazállapotú vagy cseppfolyós hidrogén tárolásához pedig meglehetősen nagy tartályok kellenek, tehát üzemanyagnak nem éppen ideális.
A megoldás: víz és bór
A megoldást most a minnesotai egyetem és az izraeli Weizmann intézet kutatói kémiai reakciókban látják. Õk konkrétan vizet és bórt használnak. Az régóta ismert, hogy a nátrium és a kálium vízzel heves reakcióba lép, melynek során hirdogén szabadul fel.
A bór is hasonlóképpen, csak kevésbé hevesen reagál a vízzel és olyan ütemben szabadul fel a hidrogén, ami elegendő egy autó meghajtásához. Az elképzelés szerint por alakú bórra engednék rá a vizet, és ebből - néhány száz fokos hőmérsékleten - hidrogén és bór-oxid keletkezik.
Zárt rendszerben működhet
A reakció beindításához a vízgőzt több száz fokra kell melegíteni, viszont ha egyszer beindult, a folyamat annyi hőt termel, hogy önfenntartó marad. A felszabaduló hidrogén egy kis részét pedig el lehet tárolni a következő beindítás felfűtésére.
A kutatók számításai szerint 45 liter víz és 18 kilogramm bór öt kilogramm hidrogént szolgáltatna, aminek fűtőértéke negyven liter benzinnek felel meg.
A motorból a hidrogén elégése után keletkezett vizet pedig akár fel is lehet fogni, így gyakorlatilag zárt rendszerben működhetne a folyamat, csak az oxidálódott bórt kellene időnként cserélni.
Egy adag áráért 25 ezer liter benzint vehetünk
És itt van a gond, aminek megoldását a tudósok az évtized végére ígérik. A legolcsóbb tiszta bórnak is két dollár grammja, vagyis 18 kilogramm ára 36.000 dollár, azaz mai árfolyamon hét és fél millió forint.
Ennyi pénzért egy felső-középkategóriás autót vagy 25.000 liter benzint vehetünk. Az amerikai és izraeli tudósok most egy olyan, olcsó és környezetkímélő eljárást keresnek, amivel a bór-oxid visszaalakítható bórrá.
A New Scientist tudományos folyóirat szerint az első vízhajtású autó prototípusa 2009-re készül el.
Szétesik a hidegfront, durva dolog jön ezután