A gyerekek alapvető készségeinek fejlesztését vizsgáló brit ügynökség, a Basic Skills Agency szerint sok szülő nem látja értelmét gyerekénél a beszédfejlesztésnek, és inkább az írásra és olvasásra koncentrál.
A családok ráadásul egyre kevesebb időt töltenek együtt, gyakran még a közös étkezések is elmaradnak.
Miután a gyerekek szobájának is lassan alapvető felszerelése a televízió, a családok már tévét sem néznek együtt. Az előre néző gyerekkocsik elterjedésével pedig már egészen kiskorban is nehezebbé válik a kommunikáció a szülőkkel.
A jelentés szerint a beszédfejlődésben való visszamaradás leginkább a hátrányos helyzetű gyerekeket sújtja Nagy-Britanniában, csakúgy mint az Egyesült Államokban.
Egy, az 1990-es évek közepén készült amerikai felmérés szerint iskolás korra egy felsőfokú végzettségű szülőkkel rendelkező gyerek összesen 50 millió szót hallott, egy munkás osztálybeli család gyereke 30 milliót, míg a segélyeken élő szülők gyermeke csupán 12 millió szót ismerhetett meg otthon.