eur:
390.25
usd:
364.32
bux:
0
2024. május 2. csütörtök Zsigmond

Vége a pénteki lazsálásnak!

A most hétvégén Ausztráliában kezdődő szezonra is több lényeges szabály megváltozik a Forma-1-ben. A legtöbb újdonság az abroncsokat érinti, de a Nemzetközi Automobil Szövetség számos új előírással próbálja izgalmasabbá tenni a versenyhétvégéket.

A legfontosabb változás az előző évekhez képest, hogy egyetlen szállító, a Bridgestone látja el gumiabroncsokkal az összes csapatot.

Ezt szabályként eredetileg 2008-tól vezették volna be, de a Michelin jelezte, hogy már 2006 végén kivonul a Forma-1-ből.

A mostani szezontól a csapatok ugyanazokat a gumikat kapják, nincs választási lehetőségük.

Nagy különbség lehet egy pilóta versenytempója között

A Bridgestone száraz pályára négy különböző keménységű keveréket készített el, az idény közben pedig nem fejleszt, tehát a meglévő típusokat kell megszokniuk a pilótáknak.

Ezek közül minden versenyhétvégére kétféle gumit kapnak a csapatok, a japán cég és az istállókkal egyeztetve a pályák karakterisztikája és a száraz körülmények között várható hőmérséklete alapján dönt. A csapatok versenyzőnként ugyanannyi abroncsot kapnak.

A legérdekesebb változás, hogy ha az adott futam előtt vagy alatt nem esik az eső, akkor a kapott száraz pályára kifejlesztett gumik közül mindkét típust használni kell a verseny alatt.

Így az edzéseken és a futamok alatt bizonyos szakaszokon jelentős különbség lehet egy-egy autó tempójában attól függően, hogy éppen a keményebb vagy a lágyabb gumival körözik a pilóta.Visszafogott teljesítmény

A tavaly bevezetett nyolchengeres motorok maximális teljesítményét korlátozzák, a percenkénti fordulatszámuk soha sem haladhatja meg a 19 ezret. A hajtóműveket egyébként 2010-ig nem lehet jelentősen fejleszteni.

A motoroknak továbbra is két versenyhétvégét kell kibírniuk, de ebbe már nem számít bele a pénteki nap.

Az elmúlt két évben nem egyszer unalomba fulladt az első szabadedzés, mert a csapatok óvatosságból alig néhány kört tettek meg, és ezek többségét is motorkímélő üzemmódban teljesítették, nehogy később idő előtt meghibásodjanak meg az erőforrások.

Nincs több pénteki lazsálás

Mostantól viszont nem kell tartalékolniuk az első napon, ráadásul az eddigi kétszer egy óra helyet kétszer másfél óráig gyakorolhatnak a versenyzők.

Az istállók akár a tesztpilótákat is autóba ültethetik péntekenként, de minden csapat vezetésének egy nappal korábban jeleznie kell, hogy melyik két pilóta használja a két autót.

Az időmérő edzések rendszere nem változik, viszont továbbra is érvényes az a szabály, hogy ha a kvalifikáció megkezdése után megy tönkre a motor, akkor nem tízrajthelyes büntetést kap a versenyző, hanem a mezőny végére sorolják.

Az autó súlyának a pilótával együtt az eddigi 600 kilogramm helyett legalább 605 kilónak kell lennie.SC: nincs több bokszlátogatás

A futamok alatt a biztonsági időszakokra vonatkozó szabályok változtak. Ezentúl miután felmutatják a safety car (SC) táblát, már senki nem látogathatja meg a szerelőit a boxutcában, tehát nincs lehetőség javításra, tankolásra és kerékcserére.

A lekörözötteknek ugyanakkor vissza kell előzniük a többieket, el kell haladniuk a biztonsági autó mellett, és a mezőny végére kell felsorakozniuk, hogy később ne zavarják az egymással fontos helyezésekért versengő pilótákat.

Égő a kormányon és a pilótafülke felett

A versenyzőket nemcsak a pálya melletti zászlókkal informálják, hanem a kormányon lévő apró lámpákkal is figyelmeztetik, ha a futamot félbeszakították, veszély van a pályán vagy el kell engedniük a mögéjük érkezett gyorsabb autót.

A pilóták biztonsága érdekében az autók töréstesztjét szigorították, a balesetekkor pedig a pilótafülke feletti lámpa villogva jelzi a bukás súlyosságát, hogy az orvosi stáb a szükséges eszközökkel mielőbb szakszerűen elláthassa a versenyzőt.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Dobrev Klára a Ligetben: "fogd be a szádat, magyar dolgozó, mert különben kirúgunk, ezt üzeni Orbán Viktor kormánya"

Európai fizetéseket, európai nyugdíjat, európai egészségügyet, európai béreket sürgetett a Demokratikus Koalíció, az MSZP és a Párbeszéd európai parlamenti (EP-) listavezetője szerdán Budapesten. Dobrev Klára közölte, erős Európát akar, amely minden magyarra tud vigyázni, akkor is, ha a kormánnyal szemben kell megvédenie őket.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.02. csütörtök, 18:00
Könnyid László
a Magyar Turisztikai Ügynökség főigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×