Manapság amúgy is sok szó esik a Volkswagen csoport viszontagságairól. Az elmúlt évben elsősorban az elektromos autók értékesítése jelentősen visszaesett a külföldi piaci nehézségek, a kínai konkurencia és nem utolsósorban a hazai magas árak miatt. Az év elején hivatalába beiktatott amerikai elnök, Donald Trump kiszámíthatatlan vámpolitikája pedig csak rontott nemcsak a VW, hanem a többi német autógyár, a BMW vagy épp a Mercedes értékesítési kilátásain.
Ezúttal egy tíz évvel ezelőtti botrány miatt került a hírek középpontjába a wolfsburgi székhelyű cég. A dízelüzemű autók károsanyag-kibocsátási tesztjeinek szoftveres manipulálásával kapcsolatos botrányra 2015 szeptemberében az Egyesült Államokban derült fény. A hamis teszteredményeket a cég elismerte, az elnök-vezérigazgató, Martin Winterkorn pedig lemondott. A VW fennállása óta legnagyobb válságába süllyedt, ami az erkölcsi károk mellett saját információi szerint mintegy 33 milliárd euróba került a csoportnak.
A bírósági tárgyalás meglehetős késéssel, mintegy négy évvel ezelőtt kezdődött, az ügyet a braunschweigi regionális bíróság illetékes büntető testülete vizsgálta. A tárgyalás – ha nem is teljesen – most ért véget. A dízelmotor-fejlesztés akkori illetékes vezetői közül két személyt csalás vádjával letöltendő börtönbüntetésre ítéltek, további kettő büntetését pedig próbaidőre felfüggesztették. 31 vádlott tárgyalása azonban még folytatódik, és ítélet hírek szerint őszre várható.
A braunschweigi tartományi bíróságon a vádlottak – az ügyészség szerint a dízelbotrány négy fő felelőse – végig tagadták a csalás vádját, gyalogáldozatnak vallották magukat, és azt állították, hogy mindenről beszámoltak feletteseiknek, vagy azt, hogy ők nem tudtak arról, hogy törvénytelen, amit csinálnak.
A vádlottak padján ült volna az egykori vezérigazgató, Martin Winterkorn is, aki a tárgyalás korábbi szakaszában tanúként és vádlottként is felszólalt, és tagadta bűnösségét. Egészségi okokból azonban az ügyében folyó tárgyalást később felfüggesztették. Egyelőre teljesen nyitott, hogy egyáltalán folytatódik-e, és ha igen, mikor.
Az ügyészség ugyanakkor mindvégig azt állította, hogy Winterkorn tudott a dízelautók kibocsátási értékeit meghamisító szoftveres manipulációkról, de nem tett ellene semmit.
Korábbí hírek szerint csalással, hamis tanúzással és a piac manipulálásával vádolták.
Winterkorn két hónappal a botrány kirobbanása után a Volkswagennél, továbbá a cégcsoporthoz tartozó a Porschénál, valamint az Audinál betöltött tisztségeiről lemondott.




