eur:
404.75
usd:
392.9
bux:
87600.75
2025. február 11. kedd Bertold, Marietta
Los Angeles, United States - May 17, 2013: A cockpit with LCD digital speedometer and steering wheel of electric car Tesla Model S during drive. Tesla electric cars are produced by Tesla Motors, Inc. in California, USA.
Nyitókép: mbbirdy/Getty Images

Kémszoftverektől retteg Amerika, de az autós szakíró szerint lehet, hogy feleslegesen

A távozó amerikai elnök egyik utolsó döntésével megtiltotta, hogy orosz vagy kínai hardverrel, illetve szoftverrel felszerelt autókat importáljanak az Egyesült Államokba. Elon Musk, a hivatalba lépő Donald Trump kormányának tagja bírálta az intézkedést. Szécsényi Gábort, Az Autó szaklap főszerkesztőjét kérdeztük az ügyben.

Joe Biden nemzetbiztonsági okokra hivatkozva tiltotta meg, hogy olyan járműveket és járműalkatrészeket importáljanak, amelyekben orosz vagy kínai hardver, illetve szoftver van. A szoftverekre vonatkozó korlátozások a 2027-es modellévtől, míg a hardverekre vonatkozó korlátozások a 2030-as modellévtől lépnek életbe.

"Az Egyesült Államok attól tart, hogy a szoftverek nemcsak adatokat gyűjtenek jogosulatlanul és használnak fel profilozási, közlekedési információgyűjtés céljára, hanem alkalmasak lehetnek arra, hogy befolyásolják magának az autónak a működését" – mondta el az InfoRádióban Az Autó magazin főszerkesztője. Széchenyi Gábor rámutatott: Európában is egyre több olyan kocsit gyártanak, ahol a fedélzeti elektronikák, sőt gyakran a biztonsági rendszerek működése online frissíthető. Az autók szoftverei legfeljebb csak engedélyt kér a vezetőtől, és új verziót tölt le a fékrendszerre, a kormányzásra.

"Az amerikaiak attól tartanak, hogy aki uralja ezeket a szoftvereket befolyásolhatja az autók biztonsági működését is"

– hangsúlyozta a szakértő". Bár legkorábban a két év múlva gyártott járművekre és alkatrészekre lesz érvényes az importtilalom, Széchenyi Gábor szerint mindig lesznek kibúvók az intézkedés alól, mert a fő kérdés, hogy ki építette be azokat a szoftvereket, és ki vállal értük felelősséget.

A döntést Kína és Elon Musk, a hamarosan hivatalba lépő új amerikai elnök tanácsadója is bírálta, így egyelőre nem lehet tudni, hogy a korlátozások érvényben maradnak-e. A Tesla elektromosautó-gyártó vezetője szerint torzítja a piacot Joe Biden rendelete. A Teslának gyára van Sanghajban, és a kínai piacra támaszkodik. Peking szerint megalapozatlan Washington nemzetbiztonsági félelme.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

A szállodaszövetség még nem aggódik a SZÉP-kártyák miatt

Somlyai Zoltán, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke egyelőre nem tart attól, hogy a hazai turizmsra kedvezőtlen hatással lesz az, hogy a Szép Kártyára érkező adómentes juttatásokat idén január elsejétől fele részben lakóingatlanok felújítására is fel lehet használni.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.02.11. kedd, 18:00
Charaf Hassan
a Budapesti Műszaki- és Gazdaságtudományi Egyetem rektora
Elon Musk bekebelezné a ChatGPT-t fejlesztő szoftvercéget

Elon Musk bekebelezné a ChatGPT-t fejlesztő szoftvercéget

Az OpenAI nonprofit szervezet megvásárlására tett ajánlatot egy Elon Musk által vezetett konzorcium. A Wall Street Journal hétfői beszámolója szerint 97,4 milliárd dolláros ajánlatot nyújtottak be, ami újabb fordulatot jelenthet a mesterséges intelligencia startup körüli vitákban. Az ajánlat különösen érdekes annak fényében, hogy Musk korábban beperelte az OpenAI-t, hogy megakadályozza annak profitorientált céggé válását. Sam Altman, az OpenAI vezére máris reagált a kiszivárgott hírekre.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×