eur:
396.56
usd:
362.24
bux:
0
2024. augusztus 6. kedd Berta, Bettina
Four lane controlled-access highway in Poland.
Nyitókép: monticelllo/Getty Images

Se matrica, se fizetőkapu – új megoldás jön az autópályán

A francia útkezelő kamerás, rendszámfelismerő rendszerrel teszi lehetővé az autópályadíjak kifizetését utólag, a pálya használata után három napig. Erre több megoldást is kínálnak az autósoknak.

Franciaországban az útdíj összege a megtett távolságtól függ, az autópályákon ehhez fizetőkapus rendszer szolgál. A tervek szerint a következő években az összes francia autópályán bevezetik a digitális útdíjfizetést, és elbontják a kapukat – írja a kreszvaltozas.hu.

Az új fizetőrendszerben nincsenek fizetőkapuk, nem kell megállni és jegyet venni, illetve az autópálya elhagyásakor a kapunál ismét megállni, és fizetni.

A járművek felhajtását kamerák ellenőrzik, majd a rendszámokat automatikusan rögzítik.

Mint írják, az új rendszer előnye, hogy gyorsulhat a forgalom, mivel a fizetéshez nem kell megállni, arról az autósok maguk gondoskodhatnak 72 órán belül. Erre lehetőség van online, benzinkutaknál, pihenőhelyeken vagy dohányboltnál lévő automatánál. Aki nem rendezi időben a tartozását, az legrosszabb esetben 375 eurós büntetést kap.

Az első autópálya-szakasz, amelyet próbaképpen felszereltek az új, kamerás rendszerrel, egy kevésbé forgalmas, 30 kilométeres szakasz volt az A79-es autópályán, Allier megyében, Közép-Franciaországban. A rendszer 2024. júniusában a Párizsból Normandia felé tartó A13/A14-es úton is üzembe állt – írják. A tervek szerint idén decemberben a teljes 230 kilométer hosszú A13/A14 útvonalat is átalakítják Párizstól Caenig. A tervek között szerepel továbbá az A69-es és az A40-es út is.

Arról még nincs információ, hogy a legforgalmasabb francia autópályákat, az A7-es Lyonból a Rhône-völgyön át Marseille-be és az A8-as Fréjusból Marseille-be a Côte d’Azur-on mikor alakítják át - teszi hozzá a portál.

A francia vezetés azt reméli az átalakítástól, hogy

  • évi 1,7 millió órával csökken a várakozási idő az autópályákon, és így
  • 9,5 millió liter üzemanyagot lehet megtakarítani.

Nem egyedülálló Európában az ilyenfajta rendszer, Olaszországban például az A36-os, az A59-es és az A60-as Como közelében Milánótól északra, Spanyolországban pedig az A-636-os autópálya Beasain és Bergara közötti szakasza is ilyen szisztémával működik. Horvátországban a tervek szerint 2025-től vezetik be az e-matrica rendszert.

Címlapról ajánljuk

Császár Gábor a férfi kézisek kieséséről: jár a kalapemelés a magyar csapatnak

Túl korán sikerült fordítani, mert az várható volt, hogy a házigazdák egészen a legvégéig bírni fogják a nyomást, és nem fognak kipukkadni – mondta a magyar–francia mérkőzésről a Veszprém és a PSG korábbi kézilabdázója. Császár Gábor hozzátette: a magyar csapat minden dicséretet megérdemel, mert csak egy hajszálon múlt a továbbjutása egy nagyon erős csoportból.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.08.06. kedd, 18:00
Kaiser Ferenc
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense
Nagy esésből állhatnak ma talpra a tőzsdék

Nagy esésből állhatnak ma talpra a tőzsdék

Jelentős esést szenvedtek el tegnap a globális részvénypiacok, miután a befektetőkben felerősödtek az amerikai recesszióval kapcsolatos félelmek és azt kezdték árazni, hogy a Fed elkésett a kamatvágásokkal; eközben a japán jenre épített "carry trade" kis túlzással összeomlott a deviza erősödése miatt, ami hullámokat vert a globális piacokon; és végül a közel-keleti helyzet éleződése miatt a geopolitikai feszültségek is megnőttek. A tegnapi zuhanás után úgy tűnik, hogy megérkezhet a visszapattanás, japán tőzsde közel 9 százalékot ralizott, és a határidős indexek állása alapján Európában és az USA-ban is emelkedés jöhet.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×