eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Four lane controlled-access highway in Poland.
Nyitókép: monticelllo/Getty Images

Se matrica, se fizetőkapu – új megoldás jön az autópályán

A francia útkezelő kamerás, rendszámfelismerő rendszerrel teszi lehetővé az autópályadíjak kifizetését utólag, a pálya használata után három napig. Erre több megoldást is kínálnak az autósoknak.

Franciaországban az útdíj összege a megtett távolságtól függ, az autópályákon ehhez fizetőkapus rendszer szolgál. A tervek szerint a következő években az összes francia autópályán bevezetik a digitális útdíjfizetést, és elbontják a kapukat – írja a kreszvaltozas.hu.

Az új fizetőrendszerben nincsenek fizetőkapuk, nem kell megállni és jegyet venni, illetve az autópálya elhagyásakor a kapunál ismét megállni, és fizetni.

A járművek felhajtását kamerák ellenőrzik, majd a rendszámokat automatikusan rögzítik.

Mint írják, az új rendszer előnye, hogy gyorsulhat a forgalom, mivel a fizetéshez nem kell megállni, arról az autósok maguk gondoskodhatnak 72 órán belül. Erre lehetőség van online, benzinkutaknál, pihenőhelyeken vagy dohányboltnál lévő automatánál. Aki nem rendezi időben a tartozását, az legrosszabb esetben 375 eurós büntetést kap.

Az első autópálya-szakasz, amelyet próbaképpen felszereltek az új, kamerás rendszerrel, egy kevésbé forgalmas, 30 kilométeres szakasz volt az A79-es autópályán, Allier megyében, Közép-Franciaországban. A rendszer 2024. júniusában a Párizsból Normandia felé tartó A13/A14-es úton is üzembe állt – írják. A tervek szerint idén decemberben a teljes 230 kilométer hosszú A13/A14 útvonalat is átalakítják Párizstól Caenig. A tervek között szerepel továbbá az A69-es és az A40-es út is.

Arról még nincs információ, hogy a legforgalmasabb francia autópályákat, az A7-es Lyonból a Rhône-völgyön át Marseille-be és az A8-as Fréjusból Marseille-be a Côte d’Azur-on mikor alakítják át - teszi hozzá a portál.

A francia vezetés azt reméli az átalakítástól, hogy

  • évi 1,7 millió órával csökken a várakozási idő az autópályákon, és így
  • 9,5 millió liter üzemanyagot lehet megtakarítani.

Nem egyedülálló Európában az ilyenfajta rendszer, Olaszországban például az A36-os, az A59-es és az A60-as Como közelében Milánótól északra, Spanyolországban pedig az A-636-os autópálya Beasain és Bergara közötti szakasza is ilyen szisztémával működik. Horvátországban a tervek szerint 2025-től vezetik be az e-matrica rendszert.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×