eur:
411.24
usd:
392.67
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér
Az Action Aviation által 2023. június 20-án közreadott képen a Titan elnevezésű merülőhajót készítik fel a merüléshez június 18-án. A Titan június 18-án indult útnak a Titanic roncsaihoz, de a Polar Prince kanadai jégtörő kutatóhajó, amelyről a Titant a vízbe bocsátották, a merülőhajó indulása után egy óra 45 perccel elveszítette vele a kapcsolatot. A Titán fedélzetén öten tartózkodnak, köztük van Hamish Harding brit milliárdos, valamint családja közleménye szerint egy pakisztáni származású Nagy-Britanniában élő üzletember, Shahzada Dawood és 19 éves fia is.
Nyitókép: -

Újabb részletek a Titanról: ütközhetett az eltűnt tengeralattjáró

Ron Allum mérnök szerint az a legvalószínűbb, hogy valaminek nekiütközött a Titan, és azért nem tud a felszínre emelkedni, mert valamennyi víz került bele.

Ron Allum mélytengeri mérnök úgy véli, hogy az eltűnt tengeralattjáró valószínűleg nem szenvedett katasztrofális meghibásodást a nyomástartó burkolatán – írja a The Guardian.

Az ausztrál szakember volt az egyik tervezője a Deepsea Challenger tengeralattjárónak, amivel Cameron 2012-ben a Föld tengerfenékének legmélyebb ismert pontjára, a Mariana-árokba jutott. Allum akkor is Cameronnal dolgozott, amikor a rendező a Titanicról készített dokumentumfilmet 2005-ben.

„A hang különösen jól terjed a víz alatt, egy katasztrofális robbanás több ezer mérföldes távolságban is hallható és érzékelhető lett volna” – vélekedett a mérnők, aki szerint, ha ez megtörtént volna, katonai megfigyelőeszközök biztosan érzékelik a zajt.

„Nekem az az érzésem, hogy a tengeralattjáró nyomáskiegyenlítő héja ép, de nincs áramellátása” – tette hozzá Allum. Ilyen esetben a Titan automatikusan súlyokat dobott volna le, hogy a felszínre emelkedjen. A Titan vasárnap kezdte meg merülését, és ekkor vesztette el a kapcsolatot az őt kísérő hajóval.

„Ha víz került a szerkezetébe, akkor nagyon nagy súlyt kell kiemelni.

Ha sértetlen lenne, egy távirányítású jármű legalább a sekélyebb vizekig fel tudná hozni, ahol erősebb emelőkötelet tudnának rátenni, hogy kiemeljék a vízből.

Ez egy-két órát vehet igénybe. A távirányítású eszköznek azonban talán órák kellenek, mire ki tudja szabadítani a hajót a fenékről” – elmélkedett a mérnök.

A búvárhajónak vészhelyzetben le kellett volna engednie a leeresztő súlyokat, de a nyomás alatti hajótest részleges elárasztása megakadályozhatja a hajó felszínre kerülését – magyarázta.

„Ha víz van a nyomás alatti hajótestben, az elég nagy térfogatú, ez lehet az, ami a fenéken tartja a hajót.” Ha tényleg ez a helyzet, annak katasztrofális következményei lehetnek, mert akkor a bent rekedtek vízben ülnek, aminek következtében kihűlhetnek, de azt sem lehet tudni, hogy a szén-dioxidot a Titanból eltávolító rendszerek nedves környezetben mennyire működnek.

Glenn Singleman orvosként és az extrém medicina szakértőjeként támogatott korábbi Titanic-expedíciókat: az ő véleménye szerint

az oxigénszint, a szén-dioxid és a vízpára eltávolítása kritikus a túlélés szempontjából.

A szén-dioxid megkötésére általában szódabikarbónát használnak, de ezt is cserélni kell egy idő után, különben nagyon megugrik a gáz koncentrációja, ami egyre erősebb tüneteket okoz.

Singleman szerint a Titan 96 órás oxigéntartaléka egy átlagos ember oxigénfogyasztásán alapuló számadat átlagos anyagcsereráta mellett.

„Fogalmunk sincs arról, hogy az emberek hogyan reagálnak odalenn a nehéz helyzet okozta stresszre; van, akinek a stressz hatására gyorsul az anyagcseréje, és van, aki megnyugszik, és megpróbál aludni” – fogalmazott.

Singleman Paul-Henri Nargeolet-t, a fedélzeten tartózkodó öt ember egyikét „legendának” nevezte a tengeralattjárók körében. Úgy tartja, ő a Titanic roncsának „egyik vezető szakértője”.

„Szenvedélye a Titanic, több mint százszor járt már a roncsnál búvárhajókkal… Mindenki azt kérdi: miért vállalkozott ilyen kockázatos küldetésre?

Azért, mert ez a szenvedélye. Ez ő maga. Egy egész életet töltött tengeralattjárókon,

hogy ilyen extrém környezetbe menjen, ismeretlen helyeket fedezzen fel, és hihetetlen fotókkal és történetekkel érkezzen haza, hogy mi minden lehetséges.

Sokszor beszéltem erről PH-val. Ez megéri a kockázatot” – tette hozzá.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a kőolaj-előállításban érdekeltek, valamint a megújuló energiát termelők.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×