Infostart.hu
eur:
382.18
usd:
327.96
bux:
109218.56
2025. december 5. péntek Vilma
A német Luftwaffe H 145 M helikopterei a szolnoki helikopter bázison 2019. augusztus 16-án, a 20-i budapesti légibemutató főpróbáján. Hamarosan a Magyar Honvédségnél is ez a típus áll rendszerbe.
Nyitókép: MTI/Mészáros János

Elkezdődött a NATO szuperhadgyakorlata – nem éppen problémamentesen

Air Defender 23 néven kezdődött a NATO történetének legnagyobb légi hadgyakorlata. A rendkívüli légi felvonulás közvetett üzenet az Ukrajna elleni agressziós háborút folytató Oroszországnak, de súlyos nehézséget okoz a légtérben és a földfelszínen is.

Június 23-ig, azaz tizenkét napig 25 NATO-tagállam – köztük Magyarország – vesz részt a gyakorlaton, továbbá Japán. A német hadsereg, a Bundeswehr hivatalos közlése szerint mintegy 10 ezer katona és 250 repülőgép vonul fel, köztük az amerikai légierő 100, illetve a német légierő 70 gépe.

Ingo Gerhartz, a Bundeswehr légi főfelügyelője szerint a manőver célja annak bemutatása, hogy a NATO képes a gyors cselekvésre.

A polgári légi közlekedésben a gyakorlat miatt komoly fennakadások várhatók, ezek mértékéről előzetesen jelentősen eltértek a vélemények. Míg a főfelügyelő időszakos és rendkívül rövid fennakadásokról beszélt, a német légforgalmi irányítók szakszervezete gyökeresen más előrejelzést adott. A szervezet elnöke úgy vélte, hogy a gyakorlat "óriási kihatással" lesz a polgári repülés normális menetére. Ennek kapcsán arra utalt, hogy az Air Defender 23 a nagy nyaralás hullám nyitányával esik egybe.

A német védelmi, valamint a közlekedési miniszter ezzel összefüggésben arra kérte a tartományi illetékeseket, hogy a gyakorlat idejére enyhítsenek a nagyobb repülőtereken korábban bevezetett korlátozásokon. A felhívás elsősorban arra irányult, hogy az utasszóállító repülőgépeket a késő estétől is tudják fogadni.

Illetékes források szerint bizonyos, hogy időszakosan le kell zárni a légteret, és járatokat kell halasztani.

A manőver ugyanakkor a földön is nagy és felettébb kellemetlen zajjal járhat. A szervezők szerint

a tényleges gyakorlatozás a nappali órákra korlátozódik, a gépek 11 és 17 óra között repülhetnek,

míg az esti, illetve éjszakai órákban, valamint a hét végén a katonákkal együtt "pihennek".

A hadgyakorlatot a hivatalos közleménye szerint a házigazda Németország vezeti. A manőver ugyancsak a Bundeswehr közlése szerint öt német tartományt érint. A gépek eszerint schleswig-holsteini, mecklenburg-elő-pomerániai, alsó-szászországi, továbbá bajorországi és rajna-pfalzi repülőterekről szálllnak fel. A közlemény ugyanakkor egy hollandiai és egy csehországi repülőteret is említett.

A ZDF szerint a légtereket különböző időszakokban napi két órára kell majd lezárni. Az ARD beszámolója szerint a manőver forgatókönyve szerint az elfogó gyakorlatok, a légi tankolás és termeszesen a légi hadviselés egyaránt a napirenden szerepel.

A mintegy kétezer repülés nagy részét az Északi- és a Balti-tenger felett hajtják végre.

A "megagyakorlatot" ugyanakkor bírálatok is érték, mindenekelőtt a költségekkel kapcsolatosan. Erre vonatkozóan a Bundeswehr nem közölt részleteket. Az egyetlen jelzés csak a volt, hogy mindez csak a manőver után tisztázható. Ugyancsak többen felvetették, hogy a tizenkét nap óriási kerozinfogyasztása milyen klímahatásokkal járhat.

A leggyakrabban ugyanakkor az a kérdés merült fel, vajon a gyakorlat nem jelent-e provokációt Oroszország irányába, azaz nem eredményezi-e a háború további kiszéledését. Hivatalos tisztségviselők cáfolták, hogy a manőver Oroszország ellen irányulna. Nem hivatalosan azonban több ízben elhangzott az is, hogy egy szomszédos ország megtámadásánál nagyobb eszkaláció aligha elképzelhető.

Címlapról ajánljuk

A szuperkomputer nem bízik Lionel Messiben? Este sorsolás!

Pénteken, magyar idő szerint 18 órától rendezik a washingtoni John F. Kennedy Centerben a 2026-os labdarúgó-világbajnokság sorsolását. Az Opta elemző cég elkészítette esélylatolgatását: kiderült, matematikai képletek alapján mely válogatottak számítanak favoritnak. Ennek alapján (is) nagy biztonsággal megállapítható: európai vagy dél-amerikai győztest avatnak majd.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.05. péntek, 18:00
Bódis László
a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója
Ez lehet a magyar gazdaság új kitöréspontja

Ez lehet a magyar gazdaság új kitöréspontja

A magyar gazdaság egyik nagy lehetősége, ha az egyetemeken és kutatóintézetekben születő tudományos eredményekre épülő innovatív technológiákat sikerrel viszik piacra deep tech vállalkozások. Ebben a műsorban kiderül, hogy mit takar ez az elnevezés és hogyan tudnak az élettudományi vagy AI-alapú fejlesztések áttörni a globális piacon. Szó volt arról is, hogy Magyarországon milyen oktatási és finanszírozási programok segítik a tudományos eredményekből kinövő technológiai cégeket, miért vonzza Magyarország a nemzetközi nagyvállalatok K+F központjait, milyen szerepe van az egyetemeknek ebben a folyamatban és miért fontos a KKV-k számára is, hogy innovatívvá váljanak. Vendégünk volt Bódis László, innovációért felelős helyettes államtitkár, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×