Június 23-ig, azaz tizenkét napig 25 NATO-tagállam – köztük Magyarország – vesz részt a gyakorlaton, továbbá Japán. A német hadsereg, a Bundeswehr hivatalos közlése szerint mintegy 10 ezer katona és 250 repülőgép vonul fel, köztük az amerikai légierő 100, illetve a német légierő 70 gépe.
Ingo Gerhartz, a Bundeswehr légi főfelügyelője szerint a manőver célja annak bemutatása, hogy a NATO képes a gyors cselekvésre.
A polgári légi közlekedésben a gyakorlat miatt komoly fennakadások várhatók, ezek mértékéről előzetesen jelentősen eltértek a vélemények. Míg a főfelügyelő időszakos és rendkívül rövid fennakadásokról beszélt, a német légforgalmi irányítók szakszervezete gyökeresen más előrejelzést adott. A szervezet elnöke úgy vélte, hogy a gyakorlat "óriási kihatással" lesz a polgári repülés normális menetére. Ennek kapcsán arra utalt, hogy az Air Defender 23 a nagy nyaralás hullám nyitányával esik egybe.
A német védelmi, valamint a közlekedési miniszter ezzel összefüggésben arra kérte a tartományi illetékeseket, hogy a gyakorlat idejére enyhítsenek a nagyobb repülőtereken korábban bevezetett korlátozásokon. A felhívás elsősorban arra irányult, hogy az utasszóállító repülőgépeket a késő estétől is tudják fogadni.
Illetékes források szerint bizonyos, hogy időszakosan le kell zárni a légteret, és járatokat kell halasztani.
A manőver ugyanakkor a földön is nagy és felettébb kellemetlen zajjal járhat. A szervezők szerint
a tényleges gyakorlatozás a nappali órákra korlátozódik, a gépek 11 és 17 óra között repülhetnek,
míg az esti, illetve éjszakai órákban, valamint a hét végén a katonákkal együtt "pihennek".
A hadgyakorlatot a hivatalos közleménye szerint a házigazda Németország vezeti. A manőver ugyancsak a Bundeswehr közlése szerint öt német tartományt érint. A gépek eszerint schleswig-holsteini, mecklenburg-elő-pomerániai, alsó-szászországi, továbbá bajorországi és rajna-pfalzi repülőterekről szálllnak fel. A közlemény ugyanakkor egy hollandiai és egy csehországi repülőteret is említett.
A ZDF szerint a légtereket különböző időszakokban napi két órára kell majd lezárni. Az ARD beszámolója szerint a manőver forgatókönyve szerint az elfogó gyakorlatok, a légi tankolás és termeszesen a légi hadviselés egyaránt a napirenden szerepel.
A mintegy kétezer repülés nagy részét az Északi- és a Balti-tenger felett hajtják végre.
A "megagyakorlatot" ugyanakkor bírálatok is érték, mindenekelőtt a költségekkel kapcsolatosan. Erre vonatkozóan a Bundeswehr nem közölt részleteket. Az egyetlen jelzés csak a volt, hogy mindez csak a manőver után tisztázható. Ugyancsak többen felvetették, hogy a tizenkét nap óriási kerozinfogyasztása milyen klímahatásokkal járhat.
A leggyakrabban ugyanakkor az a kérdés merült fel, vajon a gyakorlat nem jelent-e provokációt Oroszország irányába, azaz nem eredményezi-e a háború további kiszéledését. Hivatalos tisztségviselők cáfolták, hogy a manőver Oroszország ellen irányulna. Nem hivatalosan azonban több ízben elhangzott az is, hogy egy szomszédos ország megtámadásánál nagyobb eszkaláció aligha elképzelhető.