Az állami tulajdonban lévő COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China) cég által épített egyfolyosós, ikerhajtóműves repülőgép a Kína déli részén fekvő Zsuhaiban megrendezett Kínai Nemzetközi Légi és Űrhajózási Kiállítás kifutópályájáról szállt fel, majd több száz néző felett körözött a felhős égbolton.
A most kifejlesztett C919-es típus célja, hogy felvegye a versenyt az olyan külföldi géptípusokkal, mint az Airbus A320-as vagy a Boeing 737 MAX. A kínai remények szerint a COMAC jelentheti majd a harmadik opciót a száznál több ülőhelyes repülőgépek piacán.
Kína azt reméli, hogy ez a helyben gyártott utasszállító repülőgép segít csökkenteni a külföldi gyártóktól való függőségét a légiközlekedésben - annak ellenére, hogy a repülőgép csúcstechnológiájú rendszereinek és alkatrészeinek nagy része külföldről származik.
A gép első üzemeltetője az állami tulajdonú China Eastern Airlines légitársaság lesz, amely tavaly márciusban öt C919-es repülőgépre adott le megrendelést.
A Csuhai légivásáron azonban hét kínai lízingcég összesen 300 darab C919-es megrendeléséről írt alá szerződést a COMAC gyártóval. Közülük öt cég egyenként 50-50 járművet szeretne - írja az airportal.hu.
A COMAC kedden közzétett jelentése szerint a kínai légiközlekedési piac a következő két évtizedben 9284 utasszállító repülőgéppel bővül. Kína nemzeti flottája 2041-re meghaladja a tízezer repülőgépet, ami a globális utasszállító repülőgépflotta 21,1 százalékát teheti ki, ezzel a kínai válik a világ legnagyobb egységes légiközlekedési piacává.