A NATO-zászlóshajójaként szolgáló óriás éppen az amerikai tengerészgyalogság, valamint az amerikai és kanadai haditengerészet egységeinek részvételével zajló hadgyakorlatra indult, amelyen azt tervezték, hogy a rövid úton felszálló és helyben leszálló F-35B Lightning II. típusú, ötödik generációs harci repülőgépeket is bevetik.
A hárommilliárd angol font értékű hadihajó műszaki hibája azonban a Wight-szigetnél már nyilvánvalóvá vált. Haladása lelassult, majd hétfő délután a sziget délkeleti részénél már Stokes Bay felé haladt, ahol aztán a part menti, sekélyebb vizekben könnyebb volt a búvárok számára megvizsgálni a keletkezett kárt.
A Navy Lookout haditengerészeti szakportál hétfőn azt írta, hogy a jobboldali hajtóműcsavar-tengelyével voltak gondok. A honlapon egy felvételt is közzétettek, amelyen a hajó nyomdokvize csupán a bal oldalon volt észlelhető, ami a másik hajtómű meghibásodására utalhat.
A Daily Mail most még újabb részletekkel állt elő és a 24.hu szemléje szerint azt írta, hogy azért jelentkeztek a hírekben szereplő mechanikai problémák a meghajtásért felelős kardántengelynél, mert
egyszerűen nem zsírozták be eléggé a karbantartásnál.
Haditengerészeti források szerint a megfelelő kenés hiánya miatt túlmelegedés lépett fel, ami károsíthatta magát a tengelyt is. Nagy valószínűséggel hosszabb időre szárazdokkba kell vinni a hajót, ahol alapos átvizsgálásnak vethetik majd alá.
A lap idézte a brit haditengerészet egyik korábbi admirálisát is, aki szerint az ukrajnai háború idején "rendkívül szerencsétlen", ami a hadihajóval történt, és szégyen Nagy-Britanniának.