Az öregedő infrastruktúra a világ több területén sem tudta elviselni az elmúlt hetek hőhullámait. Az időjárás egyelőre nem kegyelmez, enyhülést így hiába keresünk - kreatív megoldásokra van szükség, bár néha ezek sem elegendőek.
Reptér-lezárásoktól a sínek fehérre festéséig sokféle módon igyekeznek mérsékelni a hő okozta kárt világszerte: így működnek a módszerek.
Olvad az aszfalt
Londonban 40 fok fölötti hőmérséklettel hozott rekordot az idei hőhullám: a szokatlan meleg eredményeképp le kellett zárni Luton repterét, mivel megolvadt a kifutópálya aszfaltja.
"A járatok indítását és fogadását ideiglenesen felfüggesztjük, hogy lehetővé tegyük a kifutópálya javítását, miután a magas felszíni hőmérséklet miatt egy kisebb szakasz felemelkedett" - twittelte a repülőtér hétfőn.
A Pennsylvania Állami Egyetem Mérnöki Főiskolája szerint a
hő hatására az anyagok kitágulnak és megrepednek
- ez alól a kifutópályákon és utakon található beton és aszfalt sem kivétel.
Kínában 900 millió embert érint a kánikula - ez a lakosság közel kétharmada. Mindössze két tartomány van az országban, amelyben nem adtak ki hőségriasztást, 84 város ugyanakkor a legmagasabb fokú készültségben fogadta a magas hőmérsékletet. Csungking városában a Tiltott Város Kulturális Relikviák Múzeumának teteje olvadt meg: megolvadt a kátrány, a cserepek lepattogtak helyükről.
Befóliázták a hidat
A londoni Hammersmith híd szokatlan látványt nyújt a hőségben: fóliába csomagolták. Felmerülhet a kérdés, hogy ez miért nem épp az ellenkező, melegítő hatást éri el? A válasz egyszerű: a fényes ezüstfólia visszaveri a hőt, ezáltal tényleg hűti a hidat, így a szerkezet nem pattog szét.
A 135 éves híd hőség alatti üzemben tartása nagy mérnöki teljesítményt követel meg,
195 millió forintnak megfelelő összegért vonták be
hűtőrendszerrel.
"Ez gyakorlatilag úgy működik, mint egy óriási légkondicionáló egység mind a négy talapzatláncon" - közölte a városi tanács. A házat 2020 augusztusában már le kellett zárni a nagy meleg miatt keletkező mikrorepedések miatt.
A vezetékek is szétroppantak
A brit vonatsínek is megsínylették a hőséget: 48 fokra melegedtek fel ezért fehérre festették őket, hogy megvédjék azokat a további károsodástól.
A texasi vízvezetékeken ilyen megoldással sem lehet segíteni: a forróság a föld mozgásához vezetett, ami eltörte a csöveket.