Az Európai Bizottság önkéntes magatartási kódexéhez kezdetben négy nagy IT-vállalat, a Facebook, a Microsoft, a Twitter, a Google, majd a TikTok nevű videomegosztó közösségi hálózat is csatlakozott.
A testület most azt szeretné elérni, hogy még több, az EU-ban online hirdetésekkel működő internetes platform csatlakozzon a kódexhez, illetve azt, hogy a csatlakozók kizárják felületeikről a hamis tartalmakat módszeresen terjesztő szereplőket, és
működjenek együtt jobban a dezinformációból szerzett bevételek megszüntetése érdekében.
A bizottság továbbá azt javasolja, hogy a kódexhez csatlakozott platformok segítsék felhasználóikat a hamis tartalmak azonosításában, megértésében és bejelentésében.
Az új kódexnek emellett elő kell segítenie a tényellenőrzőkkel való jobb együttműködést, növelve a lefedett uniós országok és nyelvek körét, továbbá az aláíróknak hatékonyabb nyomonkövetési keretet kell kidolgozniuk, és rendszeresen be kell számolniuk uniós országokban kifejtett, az álhírek felszámolását célzó tevékenységük hatásáról.
A járvány mutatta meg, milyen tarthatatlan a helyzet
"Új, hatékonyabb kódexre van szükség, amely elősegíti az online platformok és más szereplők szolgáltatásaiban rejlő rendszerszintű kockázatok kezelését és algoritmusaik javítását, megszüntetve azt a helyzetet, hogy a piac csupán önmagát szabályozza, és eközben profitál a dezinformáció terjesztéséből. Mindeközben azonban teljes mértékben tiszteletben kell tartanunk a szólásszabadságot" - jelentette ki Vera Jourová, az Európai Bizottság értékekért és átláthatóságért felelős tagja.
Thierry Breton belső piacért felelős uniós biztos szerint a koronavírus-járvány során bebizonyosodott, hogy eddigi jelentős erőfeszítések ellenére sürgősen fokozni kell a dezinformáció elleni küzdelmet. Mint mondta,
a járvánnyal kapcsolatban elterjedt hamis információk, az úgynevezett "infodémia" az emberek egészségét és a közegészségügyi rendszereket, a válságkezelést, a gazdaságot és a társadalom egészét súlyosan veszélyezteti.
A kódex aláíróinak mielőbb el kell végezniük a kódex felülvizsgálatát, és az ősz folyamán be kell nyújtaniuk a felülvizsgált kódex első tervezetét. Korábbi bejelentésének megfelelően a bizottság az idei évben jogszabályjavaslatot terjeszt elő a politikai hirdetések átláthatóságának javítása érdekében is.