eur:
404.21
usd:
354.67
bux:
92882.06
2025. április 29. kedd Péter
Dover, 2018. augusztus 1.Kamionok érkeznek a doveri kikötőbe 2018. július 31-én. (MTI/EPA/Facundo Arrizabalaga)
Nyitókép: Facundo Arrizabalaga

Készül a brit hadsereg a kemény Brexitre

A Sky News brit hírtelevízió szombati értesülése szerint élelmiszer, üzemanyag, alkatrészek és hadianyag készletezésébe kezdett a brit hadsereg, arra az esetre, ha a brit EU-tagság megállapodás nélküli megszűnése esetén fennakadások keletkeznének az importban.

A név nélkül nyilatkozó forrásokat idéző beszámoló szerint a Falkland-szigeteken, Cipruson és Gibraltáron, illetve Nagy-Britanniában működő támaszpontokon gyűjtik a hivatalosan "előbeszerzésnek" nevezett program keretében vásárolt készleteket.

Az értesülés szerint a hadvezetés eddig 23 millió fontot (8,5 milliárd forintot) fordított a beszerzésekre.

A brit védelmi minisztérium szóvivője a Sky News érdeklődésére csak annyit közölt, hogy a tárca gyakorlatszerűen folytat készenléti tervezést, és teljesen helyénvaló, hogy a kormány számos forgatókönyv figyelembe vételével biztosítja a fegyveres erők felkészültségét és ellátottságát az EU-tagság megszűnése utáni időszakra.

A szóvivő annyit elismert, hogy az "előbeszerzési program" keretében a minisztérium

korlátozott mennyiségű általános ellátmányt

vásárolt a működőképesség fenntartása érdekében arra az esetre, ha fennakadások támadnának a beszerzési láncolatban.

Kompok készenlétben

A brit kormány már néhány héttel ezelőtt bejelentette, hogy kompkapacitásokat bérelt arra az esetre, ha nem lépne érvénybe a brit EU-tagság megszűnésének (Brexit) feltételrendszeréről szóló megállapodás, és emiatt fennakadások keletkeznének az általános nagy-britanniai áruellátásban.

A közlekedési minisztérium 107,7 millió font (39 milliárd forint) értékben a francia Brittany Ferries, a dán DFDS és a brit Seaborne Freight hajózási társaságokkal kötött szerződést havi félmillió tonna pótlólagos kapacitás biztosítására. Ez heti négyezer kamion szállítására elegendő pótkapacitást jelent.

Dover, 2018. augusztus 1.
Komphajó érkezik a doveri kikötőbe 2018. július 31-én. (MTI/EPA/Facundo Arrizabalaga)
Dover, 2018. augusztus 1. Komphajó érkezik a doveri kikötőbe Facundo Arrizabalaga

A cél az, hogy ha a megállapodás nélküli Brexit miatt a legnagyobb brit kompkikötőben, a délkelet-angliai Doverben fennakadások támadnának, legyen készenlétben elegendő kapacitás a forgalom átirányítására más nagy-britanniai kikötőkbe.

A patinás University College London (UCL) egyetem által a brit közlekedési minisztérium számára összeállított bizalmas hatásvizsgálati jelentés szerint - amely a minap eljutott a Financial Times című londoni üzleti napilaphoz - járművenként mindössze 70 másodpercnyi átlagos vámvizsgálati idő is akkora torlódást okozna a Doverbe, illetve a szemközti Calais kikötőjébe vezető utakon, hogy egy-egy kamion akár hat napot is várhat az átjutásra. Doverben évente 2,5 millió kamion fordul meg.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Elfogadták az anyák szja-mentességére, az energiaital-fogyasztásra, az EP-képviselők vagyonnyilatkozatára vonatkozó szabályokat
Az anyák szja-mentességéről, a kábítószerek elleni harcról és a gyerekek orvosainak értesítési kötelezettségéről, a kiskorúak energiaital-vásárlásának tilalmáról, az EP-képviselők vagyonnyilatkozat-tételének szabályairól, az önkormányzati költségvetési biztosokról, a veszélyhelyzet meghosszabbításáról is döntöttek a parlamenti képviselők. Módosul az energiahatékonysági törvény, jönnek az ATM-automaták, egyes kutatók hozzáférhetnek a betegek EESZT-adataihoz.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.04.29. kedd, 18:00
Szomráky Béla
újságíró, Olaszország-szakértő
Megszólalt a MAVIR a spanyol áramhálózati összeomlásról – Mi történne Magyarországon, ha beütne a baj?

Megszólalt a MAVIR a spanyol áramhálózati összeomlásról – Mi történne Magyarországon, ha beütne a baj?

"Az európai rendszerirányítók egy egységes, közös, öt fokozatú riasztási rendszert üzemeltetnek, amely alapján folyamatosan tájékoztatják egymást az egyes országok rendszerállapotairól; a MAVIR szakemberei is ezen a rendszeren keresztül értesültek a spanyolországi és portugáliai blackoutról" – jelezte a magyarországi villamosenergia rendszerirányító a Portfolio kérdésére. Azt hangsúlyozta a MAVIR a háttéranyagban, hogy "A folyamatos kockázatelemzés, a rendkívül alapos menetrendkészítés és a műszaki védelmek meglétének köszönhetően az európai villamosenergia-rendszerben rendkívül ritkák a mostani spanyolországihoz hasonló üzemzavarok. Ha mégis bekövetkezik egy ilyen állapot, a helyreállítás, hasonlóan részletesen szabályozott folyamat szerint zajlik." Azt is bemutatták röviden, hogy ez hogyan zajlana, ha esetleg Magyarországon megtörténne a nagy áramszünet, azaz a blackout.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×