eur:
389.49
usd:
361.89
bux:
68002.24
2024. május 4. szombat Flórián, Mónika

Nem úszhatják meg ezentúl az autóvezetők a külföldi szabálysértést

Szigorítaná az Európai Unió a külföldön elkövetett közlekedési szabálysértést. A tagállamok közlekedési miniszterei mai brüsszeli tanácskozásukon hagyták jóvá a javaslatot.

Az EU közlekedési minisztereinek csütörtöki brüsszeli tanácskozásán létrejött megállapodás értelmében a külföldön közlekedési szabálysértést elkövető gépjárművezetők büntetésre számíthatnak, ha halálos kimenetelű közúti balesetet okoznak gyorshajtás, piroson való áthajtás, a biztonsági öv be nem kapcsolása vagy ittas vezetés miatt.

Az intézkedésre az indoklás szerint azért volt szükség, mert a halállal végződő balesetek 75 százalékáért ez a négy kihágás a felelős, és mert az Európai Bizottság közlekedésért felelős alelnöke szerint külföldön az autóvezetők háromszor nagyobb valószínűséggel szabálytalankodnak, mint saját hazájukban.

Jelenleg azok a gépjárművezetők, akik az Európai Unió más országában nyilvántartásba vett gépjárművel követnek el közlekedési szabálysértést - néhány ritka kivételtől eltekintve - elkerülik a felelősségre vonást, mivel a vezető személyazonosságát vagy címét nehéz megállapítani.

A javaslat módot ad a szabálysértést elkövető uniós gépjárművezetők azonosítására, ugyanis megteremti egy olyan elektronikus adatcsere-hálózat alkalmazásának lehetőségét, amely révén a szabálysértés helyszíne szerinti ország és a gépjárművet nyilvántartó ország között kicserélhetők a szükséges adatok.

Az irányelv nem hangolja össze sem a szabálysértések besorolását, sem az értük kiszabott szankciókat. Ezeket annak az országnak a nemzeti joga szabályozza, amelyben a jogellenes cselekményt elkövették. A javaslat csak a pénzbüntetésekkel foglalkozik, a vezetői engedélyhez kapcsolódó pontrendszerrel és a vezetői engedély visszavonásával nem.

Abban az esetben, ha a jogsértést nem a gépjármű üzemben tartója követte el, akkor a gépjármű-tulajdonosának ki kell töltenie egy válasznyomtatványt - ezt egyébként a szabálysértésről kiküldött értesítés tartalmazza -, amelyen megadhatja a gépjárművezető azonosításához szükséges adatokat.

Ahhoz, hogy a javaslat törvényerőre emelkedjen, az Európai Parlamentnek még meg kell szavaznia. Ezt követően a tagállamoknak két év áll rendelkezésükre az uniós jogszabály átültetésére, mielőtt az - vélhetően 2013-ban - hatályba lép.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.06. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×