Miközben a Samsung és az SK magyarországi akkugyáraiból az elmúlt egy évben több ezer embert küldtek el, más akkugyárak és akkuipari üzemek olyan ütemben toboroznak, hogy alig találnak dolgozókat - írja a Telex, hozzátéve, hogy eközben a CATL próbálja magyar munkavállalókkal feltölteni a gyárat, de ha nem sikerül, Fülöp-szigetekiekkel kell majd betölteniük az üres helyeket.
A köznyelvben elterjedt jelentéssel ellentétben valójában csak az úgynevezett akkumulátorcella-gyártók számítanak "akkumulátorgyárnak". Ezek az üzemek állítják elő a különböző alapanyagokból és alkatrészekből a kész, működő aksikat. Magyarországon az eddigi bejelentések szerint öt nagy akkumulátorcella-gyártó rendelkezik vagy fog rendelkezni gyárral.
Ezek közül a dél-koreai Samsung és SK gyárai már hosszú évek óta működnek, míg a kínai CATL idén év végén indítaná el a gyártást, a szintén kínai EVE Power és Sunwoda pedig jövőre. Az adatokból kiderül, hogy a Magyarországon hosszú ideje működő dél-koreai akkugyártók, a Samsung és az SK az elmúlt egy évben masszív leépítést hajtottak végre. Idén áprilisban a 2024-es csúcshoz képest a Samsungnál 694-gyel, az SK Onnál 835-tel dolgoztak kevesebben.
Az építkező Eve Powernél és a Sunwodánál nagyon-nagyon kevesen dolgoznak, a CATL-nál viszont hónapról hónapra egyre többen. Ők valamikor a jövő év második felére akarják csúcsra futtatni az első gyáregységük termelését, és addigra a mostani 500 fős személyzetet 2000 főre bővítenék.
Az elmúlt két évben az akkuipart egy olyan átalakulás határozta meg, amelyben a koreai cégek (a Samsung SDI, az SK ON és az LG Chem) pozíciói romlottak, miközben a CATL-lel és a BYD-vel az élen kínai cégek törtek előre. Ennek pedig a beszállítókra is hatása van: a koreai cellagyártóknak gyártó koreai beszállítók egy része szintén gyengélkedik, miközben a kínaiak bővülnek.
Ennek gazdasági oka is van, a kínai állam ugyanis rengeteg pénzből nevelte fel a saját gyártóit, amelyek ráadásul a világ legnagyobb belső piacára termelhetnek. Az előnyüket növeli, hogy elkezdtek használni egy olyan, a korábbinál olcsóbb technológiát, amit a koreai cégek még nem tudtak leutánozni.








