Infostart.hu
eur:
387.8
usd:
329.01
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Gyártósor az Audi Hungaria győri gyárában az egymilliomodik Q3-as modell elkészülte alkalmából tartott ünnepség napján, 2025. május 16-án. A kormány új stratégiai együttműködési megállapodást kötött az Audival.
Nyitókép: MTI/Krizsán Csaba

Autóipari helyzet: csökkenő gyártás, milliárdos visszaesés Esztergomtól Kecskemétig

Nehéz év volt a 2024-es a magyar autógyáraknak. Az idei kilátások is borúsan indultak, döntően a gyenge európai kereslet miatt – hívta fel a figyelmet az InfoRádióban Kövesi Károly, a Portfolio elemzője.

A győri Audi, a kecskeméti Mercedes-Benz és az esztergomi Suzuki autógyártása is jelentősen csökkent tavaly. A Suzuki ráadásul két évtizedes mélypontot ért el, ha a 2021-es évet nem számoljuk – ismertette az InfoRádióban a Portfolio elemzője. Kövesi Károly hangsúlyozta, hogy a győri Audi utoljára 2009-ben gyártott a tavalyinál kevesebb motort, a kecskeméti Mercedes pedig az elmúlt évtized második legalacsonyabb gyártási volumenét produkálta, csak 2021-ben volt ennél alacsonyabb.

Az elemző megjegyezte ugyanakkor, hogy az Audinál rekordszámú autó készült, ami valamennyire javítja az összképet, de ha csak a pénzügyi mutatókat nézzük, a bevételt és az adózott eredményt, akkor

mind a három autógyárnál kivétel nélkül csökkenést tapasztaltak 2024-ben.

Kövesi Károly szerint az idei kilátások sem túl kedvezők. „Az első négy hónap alapján egyelőre visszaesés látszik az európai piacon 2025-ben, igaz, nem csak az öreg kontinensre termelnek ezek a gyárak, az Audi Hungaria az amerikai piacra is készít a Q3-as modellből” – hívta fel a figyelmet a Portfolio elemzője. Maximális kapacitáson készülnek a termelésre idén is a győri vállalatnál, ami mindenképp pozitív előrejelzés, de a motorgyártás, a tavalyi gyenge pont számai még kérdésesek.

„A kecskeméti Mercedesnél az alacsonyabb gyártási számot az is indokolja, hogy hamarosan új modellciklus érkezik a gyárba” – emlékeztetett, felidézve, hogy már tavaly nyáron átálltak három műszakról kettőre, amit továbbra is fenntartanak. A Suzukinál pedig a tavalyival azonos termelési és értékesítési mennyiséggel számolnak.

A kedvezőtlen tendencia megmutatkozik a hazai autógyártók adózott eredményén is. Az Audi Hungaria adózott eredménye 50 millió euróval 300 millió euróra esett vissza. A Mercedes-Benz adózott eredménye 96-ról 57 millió euróra csökkent. A magyar Suzuki árbevétele 2,9-ről 2,2 milliárd euróra mérséklődött.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Szemléletváltás nélkül nem megy: a mezőgazdaság a klímaváltozás nagy vesztese

Szemléletváltás nélkül nem megy: a mezőgazdaság a klímaváltozás nagy vesztese

A 2021 és 2024 közötti négy évből háromban hazánk területének 70 százalékát aszály sújtotta. Egy uniós jelentés szerint Magyarországon 2022-ben a biogazdálkodás mindössze a termőterületek 6,3 százalékán volt jellemző, miközben az EU 2030-ra 25 százalékos célt tűzött ki. Koczóh Levente András, a Green Policy Center senior klímapolitikai szakértője vázolta, milyen változtatásokra lenne itthon szükség.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×