eur:
390.2
usd:
357.81
bux:
72899.65
2024. július 18. csütörtök Frigyes
Taxi car on the street at night
Nyitókép: Chalabala/Getty Images

Legális gyorsulási verseny Budapesten – így száguld a taxi

A budapesti taxis fuvarszervezői piac hatalmasat nőtt 2023-ban, sokkal nagyobbat, mint amit a tavaly márciusi, 10 százalékos tarifaemelés indokolna.

Jelentősen emelkedett a fővárosi taxis fuvarszervezőcégek bevétele tavaly, amely mögött részben a 10 százalékos tarifaemelés, részben pedig a növekvő forgalom áll. A Bolt, a Főtaxi, a 6X6 Taxi, a City, az MB Elite, a Taxi 4,és a Taxim 9,2 milliárd forint bevételt ért el tavaly, míg profitjuk közel 1,5 milliárd forint lett – írja a Portfolio.

A fuvarszervezők bevételei nem az utasok által fizetett díjból keletkeznek, hanem ez az a pénz, amir azért jár nekik, mert összekötik a sofőröket az utasokkal. 2022-ben ezek a cégek 6,7 milliárd forint bevételt termeltek, vagyis tavaly 37 százalékkal nőtt a bevételük.

A piac messze legnagyobb szereplője a Bolt, amelynek mind a bevétele, mind pedig a profitja elképesztő ütemben emelkedett: tvaly 4,2 milliárd forint bevételt ért el 1,2 milliárd forint profit mellett, amelyből 1,1 milliárdot ki is vett osztalékként. A Bolt sikere egyrészt abban rejlett, hogy kedvező kondíciókkal tudta átcsábítani magához a sofőröket, másrészt pedig a nemzetközi brand segített elhalászni azokat a külföldi utasokat, akik eleve őket hívták, miután az applikációjuk rajta volt a mobiljukon.

A Főtaxi, amely a második legnagyobb szereplő a fővárosi piacon 3,2 milliárd forintos bevétellel és 264 millió forintos profittal, azért kötött egyezséget az Uberrel, mert azokra a turistákra számít, akiknek az első dolga lesz a repülőről leszállva megnézni, hogy az Uber elérhető-e a városban.

A budapesti taxis piacból a Bolt és a Főtaxi együttesen közel a 80 százalékot ural. Budapesten fix fuvardíjak vannak érvényben, így a verseny inkább a szolgáltatás minőségében és elérhetőségében nyilvánul meg. Az elmúlt években koncentrálódott is a piac, elég csak a Főtaxi és a Budapest Taxi összeolvadására gondolni.

A fuvardíjak alapján a tavaly 675 millió forintos bevételt elérő 6X6 Taxi a harmadik legnagyobb szereplő, de a Zengő Motorsport érdekeltségében lévő cég már a második egymást követő évben zár veszteséggel, 2022-ben 66, tavaly pedig 51 millióval.

A City Taxi 554,2 millió forint bevétellel, hárommilliós profittal zárt. A társaság szövetkezeti formában működik, 2020 végén még 413 taggal rendelkeztek, ez azóta folyamatosan csökkent, tavaly decemberben már csak 357 tagjuk volt.

A piacon viszonylag régi szereplő a Taxi 4, amelynek a többi céggel ellentétben évről évre csökken a bevétele, tavaly már csak 107 millió forint volt. Fiatal szereplő még az MB Elit és a Taxim, amelyek 269 és 242 milliós bevételre tettek szert 2023-ban. Ezek emelkedést jelentenek 2022-höz viszonyítva.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
Hatalmas veszteséget szenvedtek az ukránok egyetlen faluban, évtizedes háborúra készülnek az oroszok – Háborús híreink csütörtökön

Hatalmas veszteséget szenvedtek az ukránok egyetlen faluban, évtizedes háborúra készülnek az oroszok – Háborús híreink csütörtökön

Az ukrajnai háborúban nem lehet biztosan tudni, hogy a felek mekkora veszteségeket szenvednek el a harctéren, a számokat csak tippelni lehet. A ritka kivételek egyike, hogy valamelyik harcoló fél adatokat oszt meg erről. Most az ukránok kivételt tettek egy településért vívott csatával kapcsolatban – írja az Ukrajinszka Pravda. Kiadta napi jelentését az amerikai Institute for the Study of War (ISW) az ukrajnai háborúról, amelyben ezúttal – mások mellett – Dmitrij Medvegyev kijelentéséről és az orosz sajtóról írnak. Cikkünk folyamatosan frissül a az ukrajnai háború legfrissebb eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×