A legfrissebb európai autóértékesítési statisztikák alapján március volt az év első visszaesést jelentő hónapja. Összesen 5,2 százalékkal csökkent az autóértékesítés márciusban az EU-ban, amely részben a húsvéti szünet időzítésének is betudható volt - írja a Portfolio.
A négy legnagyobb piacon, Németországban, Spanyolországban, Olaszországban és a Franciaországban kivétel nélkül egyszámjegyű csökkenést regisztráltak márciusban az előző év azonos időszakához képest. A piaci csökkenés szinte az egész blokkot érintette, néhány kivételt leszámítva, amelyekbe Magyarország is beletartozik.
Az erős évkezdésnek köszönhetően azonban még a márciusi visszaeséssel együtt is nőttek az eladások az év első negyedévében. A januártól márciusig tartó időszakban az EU-ban összesen 4,4 százalékkal több autót adtak el, mint a tavalyi év azonos időszakában. Ha ugyancsak a legnagyobb piacokat nézzük, Olaszországban és Franciaországban egyaránt 5,7 százalékkal, Németországban 4,2 százalékkal, Spanyolországban pedig 3,1 százalékkal nőttek az eladások az első három hónapban.
A vevők még mindig túlnyomó többségben a benzines és dízeles autókat választják, előbbiek részaránya a teljes értékesítésből 35,4 százalékot ért el márciusban, utóbbiaké pedig 12,4 százalékot. Eközben a hibridek 29 százalékos, a plug-in hibridek 7,1 százalékos, a teljesen elektromos autók pedig 13 százalékos részesedéssel rendelkeztek az összértékesítésen belül. Tavaly márciushoz képest azért mégis az elektromos autók felé mutat a tendencia, bár a teljes elektromos autók részaránya 13,9 százalékról 13 százalékra csökkent,
A három legnagyobb HEV-piac közül kettő, Franciaország és Olaszország jelentős, 29,6 százalékos, illetve 8,3 százalékos növekedést regisztrált. Eközben Németországban csekély mértékű, 0,3 százalékos csökkenés volt tapasztalható márciusban a hibrideknél.
Az egyetlen jól teljesítő szegmens a hibrid-elektromos volt, amelyben az eladások 12,6 százalékkal nőttek márciusban.
Világszerte egyre népszerűbbek a hibridek, ez Magyarországra különösen igaz, hiszen 55 százalékos részarányt képviseltek a teljes értékesítésből az ilyen típusú járművek márciusban. Európai szinten is egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a piacból, márciusban valamivel több mint minden harmadik eladott autó hibrid volt az EU-ban.
Vannak viszont olyan országok, főleg a régiónkban, ahol az elektromos és hibrid autók nehezebben vetik meg a lábukat. Bulgáriában például 89 százalékban belső égésű motoros autókat adnak el, de Csehországban 80, Szlovéniában pedig 72 százalékos a részarányuk.
Magyarországon márciusban 12 895 autót adtak el az ACEA adatai szerint, vagyis 12,2 százalékkal többet, mint tavaly márciusban. A magyar piac úgy tudott növekedni, hogy közben az EU-s piac 5,2 százalékkal visszaesett. Itthon is látszik a hibridek népszerűsége, hiszen már minden második autó ebbe a kategóriába esik, míg a benzinesek 26 százalékos, a dízelesek 9,8 százalékos, a teljesen elektromosok 9,1 százalékos részarányt képviselnek. Az EU-s átlagnak megfelelően nálunk is a plug-in hibridek részaránya a legalacsonyabb, mindössze 3,8 százalék.